Dag 17-19 - En sammanfattning av helgen

söndag 1 juli 2018 Harajuku, Hachioji, Tokyo, Japan

Så har den tredje helgen i Japan passerat. Jösses, vad tiden går!

I fredags forsatte jag att kämpa på med mina arbetsuppgifter och på mötet jag hade med Chaima framkom att de inte kommer hinna få in den data det var tänkt att jag skulle arbeta med innan jag åker hem. Hon pratade om att det finns två andra dataset som skulle gå att använda, men problemet med dem är att raw-datan inte är processad vilket bara i sig är ett jättearbete. Så frågan är om jag kommer att kunna använda ens dem. Mitt mål just nu är att få de koderna jag har att fungera, läsa på mer om RNN och LSTM och förhoppningsvis kunna ge dem ett skript som kan exekveras och fungera för high-level recognition med olika typer av dataset. I fredags kl 10 var det också jore/chore/shore (vet tyvärr inte hur det stavas, varken med vårt latinska alfabet eller med japanska tecken), precis som alla dagar på KDDI.

Jore (som vi väljer att kalla det) är ett dagligt möte man har på japanska företag där någon medarbetare i 5 minuter ska berätta om något som den tycker om. Det kan handla om precis vad som helst. Jag förstår ju oftast inte vad de säger, men ibland översätter Chaima och vad jag har försått så har några av "talen" än så länge handlat om fotbolls-VM, Spotify, microchip och dagsaktuella nyheter från tidningen. Du kan alltså prata om verkligen precis vad som helst. Jag förstår inte riktigt syftet med det här snabbmötet, men kanske är det bara att lära känna varandra lite bättre och få se ansiktet på alla som jobbar på avdelningen. Chaima tycker mest att det är ineffektivt och jag är väl ganska beredd att hålla med.

I fredags var det i alla fall Chaimas tur att hålla i jore, och hon valde då att introducera mig för resten av kollegorna. Jag fick kort berätta vem jag är, var jag kommer ifrån och vad jag ska göra på företaget. Jag förklarade också att jag är väldigt tacksam över att få vara här på KDDI, men att jag just den dagen gärna hade varit hemma i Sverige och firat att vi gick vidare i fotbolls-VM. Det tyckte de andra var lite roligt.

På lördagsmorgonen gav jag mig av mot tågstationen för att ta tåget till Tokyo och möta Linda. Jag är så glad att hon är i Japan just nu och att vi kan träffas en stund på helgerna! Linda visade mig runt på massa häftiga/konstiga ställen i området kring Harajaku och Shibuya. Vi åt lunch på Heiroku Sushi som var ett sånt där sushi-ställe där man plockar maten direkt från ett rullband. Det var både häftigt och gott att uppleva, men jag måste erkänna att Yukikos sushi i Uppsala fortfarande slår högst!

Efter lunchen promenerade vi vidare in i Yoyogi-parken. Det var verkligen jättehäftigt att gå direkt från en av världens mest tätbefolkade gator (Takeshita Street) rakt in i vad som kändes vara en uråldrig skog. Mitt i den här skogen låg dessutom ett stort tempel, Meiji-templet, och vi såg inte mindre än tre bröllop under den timmen som vi spenderade där. Det verkade vara väldigt populärt bland japanerna att gifta sig här! Linda och jag försökte oss också på att titta på den halv-årliga "purification ceremony" som tydligen bara inträffar en gång i juni och en gång i december och går ut på att en shinto-präst "helar" besökarna. Det var dock fruktansvärt segdraget och prästen hade ingen mikrofon så det var mer som att titta på stumteater, vilket inte kändes tillräckligt lockande i den nästan 35-gradiga värmen. Så vi lämnade de vackert klädda prästerna bakom oss och gick vidare mot en liten marknad som fanns strax bredvid parken.

På marknaden var det fullt med folk! Jag tror att det var minst tre scener på det lilla området och stånd med mat och diverse försäljning överallt. En smart grej som jag noterade var att alla åt på återanvändbara plasttallrikar. Linda berättade att man, när man köper mat på marknaden, får en engångstallrik som man kan använda till all mat och den här tallriken får man sedan själv skölja av och lämna tillbaka i ett stånd. 1 klimatpoäng till Japan! Vi gick förbi flera stånd, men Linda fastnade lite extra för ett där en man satt med mystiska spåkort. Hon kunde inte hålla sig utan betalade 500 yen för att höra om hur hennes framtid skulle bli. Jag har inget ont emot siare och spådamer/herrar, men i ärlighetens namn kändes de råd som Linda fick mest som hitte-på från en gammal man. "Tänk inte för mycket i livet, gå mer på känsla", "Giftemål är svårt, stressa inte in i det", "Kommunicera med nära och kära så att de vet vad du känner och tänker" osv, osv...

Vi avslutade dagen med middag på Ichiran, en mysig liten restaurang där de bland annat serverar ramen. Man fick beställa maten i en liten maskin och sedan blev man placerad i små bås där maten serverades genom en lucka som öppnades framfören. Den tidigare ramen jag har ätit har väl inte varit överväldigande, men den här var faktiskt JÄTTEGOD. Jag ska försöka ta med Carl till ett Ichiran när han kommer på besök. Efter lite mer promerande runt om i Shibuya beslutade vi oss för att sätta oss på en Izakaya. Linda visste om ett roligt ställe som hette Toriki, där allt de serverade kostade 300 yen. Även här beställdes maten via en maskin, en Ipad som stod på bordet, vilket var väldigt smidigt.

Vid 21 tog jag tåget tillbaka till Kamifukuoka. Det är lite synd att jag bor så långt utanför, för resan hem tar en dryg timme + 20 minuters promenad vilket gör att det känns lite jobbigt att stanna ute för länge i Tokyo. Men jag är jätteglad för dagen och för att Linda visat mig så många bra ställen!

Söndagen har spenderats på ett väldigt lugt sätt. Det har varit jättevarmt idag och den enda turen jag orkade med var till mataffären och tillbaka för att köpa lite vatten och mat till veckan. Nu ser jag fram emot att få gräva djupare i det här med RNN till veckan och förhoppningsvis utveckla scripten som jag jobbat med.

Elin Carlsson
Senast aktiv - från Fujimino, Saitama prefektur, Japan