Auschwitz - ett helvete på jorden

tisdag 10 juli 2018 Oświęcim, Lillpolen, Polen

Efter sovmorgon och långfrukost får vi reda på att vår bokade tur är ca 2h senare än vad som tidigare var beräknat. Vi tar beslutet att dra till de judiska kvarteren innan istället för efter Auschwitz som vi tidigare tänkt. Gick runt lite och tittade. Varma och törstiga landade vi på en bakgata med en trevlig bar innan vi begav oss åter till hotellet där vi skulle bli upphämtade.

Kl 14.15 glider en svart Mercedes upp, vår chafför Agnierska som ska ta oss till Auschwitz och vår guide Emelie.

Turen var upplagd i två delar med start på Auschwitz I inkl museumet i ca 1h 15min, för att sedan ta en kort paus och åka till Auschwitz II, Birkenau.

I Auschwitz I fick vi se allt från den berömda skylten ”Arbeit macht frei”, barnskor, hår, kläder, bilder, celler, gaskammare, krematorier, ställe för arkubusering och taggtråd i massor. Nazisterna var inte initialt det de komma skulle utan kallade sig för ”tyskarnas parti” och fick med sig en tillräckligt stor andel för att kunna förändra. Förändra det i som senare blev utrotning av vissa  folkgrupper, ffa judar. Omkring 1,3 miljoner personer deporterades till Auschwitz, av dessa dog 1,1 miljoner i lägret.
Mest berör historierna om Dr Mengele, hur han experimenterade på bl a tvillingar. Han bytte t ex ögonfärg utan bedövning. Han var också den som bedömde om du var arbetsför eller ej, dvs den som skickade de icke arbetsföra till gaskammaren, ffa kvinnor och barn.

I Auschwitz II Birkenau slås man av storleken och förhållandena. Det som var illa på koncentrationsläger I, var 7 resor värre på Birkenau. Mer människor, på mindre ytor. Tåg som körde människorna direkt gaskammrarna.
Man är helt tagen av miljön, historierna. Bara vetskapen att det hänt. Och det känner man på plats. Ingen tvekan om att det hänt.

Hade mina funderingar innan om Linnea som är 10 år inte skulle orka med, men båda barnen har varit så med. De förstår varför man måste se historien. Så om nån funderar om de kan ta med barn? Gör det! Det gick så bra! Om de tyckte det var jobbigt? Svar ja, lite halva grejen. Det ska vara jobbigt, annars är det fel.

Anna Hammarin
Senast aktiv - från Backaryd, Blekinge län, Sverige