Mot Milos

måndag 9 juli 2018 Plaka, Egeo, Grekland

Färden över till Milos var något rörig; båten var 45 min sen och vi visste inte om den ens skulle komma. Ingen att fråga fanns heller. På vår biljett stod seajet2 och  på båten som kom stod det superjet.. matrosen kollade knappt på biljetten och allt var huller om buller. Vi hittade våra platser ganska fort men vissa andra var dubbelbokade och bagage överallt.. ja som ni kan förstå lite rörigt.. tack och lov för Postafen! Det var gungigt på havet denna kväll när vi åkte..

Men tillslut kom vi fram och promenerade mot vårt Hotell. Här blev vi jättevarmt välkomnade trots att vi kom fram vid 23, och halvt slutkörda gjorde vi vår bästa för att vara trevliga tillbaka.Vi lade av oss vandringsryggsäckarna och gick ut på rundtur.. middag kl 23 med en grekisk sallad och en mythos så klart 🤪

Vi hoppade upp vid 7.30 och tänkte gå ner till hamnen ca250m där alla segelbåtarna låg för att boka in oss på en tur. Men vi kom inte längre än receptionen förrän vi blev haffade. Killen i receptionen ringde runt på båtarna och kollade platsmöjligheten och frågade om han skulle boka åt oss. Så så blev det.

Men vad vill ni göra idag? Jag kan ge er många tips & ordna åt er... snacka om bortskämda.. Nu har jag ju turen att resa med johan så informationen var redan sökt och dagens äventyr bestämd.

Vi gick ner till hamnen och visade våra pass och betalde vår resa segeltur inför tisdagen. Köpte lite grekyoghurt och melon till frukost på vägen tillbaka. Denna avnjöts på balkongen..

Killen i receptionen tipsade om att vi kunde promenera till Sarakiniki om vi orkade då solen ännu inte var så varm o vi slapp vänta på bussen till kl 11. Så det gjorde vi, var ju bara 3km dit.. så på 30 min var vi där.
Vita kalkstensklippor med turkost vatten.

Var så häftigt! Varmt men snyggt! Alla turister stod och åmade sig framför kameror.. så efter lite bad så gjorde vi det också.
Amerikanarna gick runt och sa det är såå coolt, det är som att gå på månen. En hel del hoppade från klipporna rakt ner i vattnet, men denna resa lät jag bli 😉

Solnedgången skall upplevas i plaka är det sagt, så på eftermiddagen åkte vi dit. Det visade sig att allt var stängt till kl 18, vi var där 16.30.. men vi hittade en bar som hade lite microbryggeriölsorter och där satte vi oss. Vi lämnade våra e-böcker hemma för att uppleva denna stad, men det var inte så mycket att uppleva.

Solen gassade på så vi måste in i skuggan så upp med kortleken och fram med aperol och ölen (och vattnet så klart). Johan är en hejjare på finns i sjön men jag vann flest gånger i vänd10a..

Middagen avslutades på en mysig restaurang i byn bredvid, väldigt charmig ägare och johan fick sitt efterlängtade lamm så vi blev toppenöjda!

En snabb bussfärd senare var vi hemma och knoppade in för nya äventyr imorrn då vi ska ut o segla runt öarna, snorkel m.m!

Jenny Julin
Senast aktiv - från Adamantas, Grekland