Lugnet återställt

onsdag 11 juli 2018 Negreira, Galicien, Spanien

Kvällen innan, det var dags att intåga i Santiago, talade jag vid middagen med ett härligt amerikanskt par. Mycket trevliga och ödmjuka. De var båda ledsna över att det bara var en dag kvar. De hade varit på väg 40 dagar och nu var det slut. Jag kunde förstå den känslan och kände mig glad över , att för mig, var det inte över än.
Jag hade två möjligheter att komma till katedralen. Den ena var, att jag hittade hotellet först och sedan leta upp katedralen. Alternativ två var, att avsluta den  här dagen precis  som jag avslutat de andra 30 dagarna totalt.   Stela leder, smutsig, dammig, svettig, skitig, hungrig, nödig,  törstig och bara så lycklig  att kommit fram och klarat dagen. Det blev alternativ två.
Så satt jag då där på plattorna framför katedralen. Vi var några, som bara satt och tittade. Jag vet ju inte vad de hade i sina tankar. Jag hade en. "Tack, för att detta inte är över än"
Så var det dags att hämta ut certifikatet på Peregrino Ofcina. Jag var inte ensam om att gå dit! Det tog över en timme i kö, för att få detta. Underligt, så kändes inte tiden lång. En kvinna kom fram till mig  och gav mig en  lapp. När jag läste vad som stod,blev det underligt. Hur kunde denna kvinna veta detta om mig. När jag sedan vill tacka henne  så är hon inte kvar.
Jag hittade hotellet efter lite letande ( vad annars) och när jag öppnade dörren till  mitt rum,fick jag en köldchock! Aircondition och 18 grader!!
Dags för mässan i katedralen. Mycket fint och stämningsfullt. Kommer ju tillbaka till Santiago  och skall besöka katedralen igen.
Idag var det näst intill magiskt att gå på leden. 90 procent stannar i Santiago och 10 procent fortsätter  Jag var glad att flera av dessa 10 började gå samtidigt med mig  Det hade nog tagit lite längre tid för mig själv, att hitta ut ur staden. Fantastisk morgon! Efter första rasten,möter jag Amia från Bilbao. Hon hade tankar, funderingar och värderingar, som vi diskuterade i stort sett hela dagen. Vid ett tillfälle, frågade hon mig, om jag visste varför jag hade pilgrimmsmusslan på ryggsäcken. Jag fick tänka efter och svarade att jag trodde det var ett igenkänningsmärke. Hon berättade då, att pilgrimmerna hade dessa med, för att kunna samla upp regnvatten och dricka samt hade musslan som en tallrik, när de fick mat på vägen att äta.

Kommentarer
Postat av Åsa

När ni gick och löste ” värdsproblem” kunde ni lösa vad det beror på att du inte har suttit på någon shampoflaska, bara tappat bort en hatt aldrig åkt taxi tillbaka för du har gåttför långt?????