Segeltur runt Milos

tisdag 10 juli 2018 Adamantas, Grekland

Tisdagen kom och vi hade bokat en tur med segelbåt runt milos. Thalassitra hette den. Helt klart den bästa båtturen på Milos. Vi åkte först förbi Tripidis och plaka och under hela färden fick vi höra pirathistorier.

Det första stället vi stannade vid var en grotta som man kunde simma in i. Väl inne var det öppet tak. Legenden säger att här ligger sjöjungfru och sover. Sjöjungfru var en ful varelse innan Alexander den stores tid (typ medusa fula). Alexander den store hade i sin ägo livets vatten och bad sin syster Thesaloniki att transportera vattnet till honom men hon spillde ut det på vägen. Detta förargade gudarna men eftersom hon var så vacker kunde gudarna inte döda henne. Så det gjorde om henne till sjöjungfru. Och sedan dess är alla sjöjungfru vackra. Skulle vi nu sett en sjöjungfru här var vi tvungna att säga Alexander den store lever och är kung över världen. Annars skulle hon ge oss storm och vågor på havet... undrar om hon förstår engelska?!

När vi simmat klart fick vi lite förmiddagssnack; grekiska munkar (smakade som en friterad kanelbulle) jättegoda! Lite bigarråer, lite bröd med olika röror som tex tapernad och marmelad.

Och resan fortsatte runt hela ön. Vi stannade flera gånger och badade, fick simma runt i grottor genom gångar och komma till fina stränder. Vi fick grekisk lunch på båten. Sagolik mat och fri dricka. Vi avslutade det hela med en raki när vi kom tillbaka.

En superbra dag måste jag säga!

På kvällen tog vi en restaurang som hade lite funkiga fiskar i display. De hette skorpionfiskar och hade konsistens som hummer ungefär. Vi har däremot förälskat oss i Zuccini bollar. Så vi tog sådana, tsatsiki, aubergineröra och calamares till middag..

verkar inte som om foton vill vara med.. får lägga till dem senare

Jenny Julin
Senast aktiv - från Prag, Tjeckien
Kommentarer
Postat av Siv Sandström

Härligt Jenny så mycket ni upplevt under er ö-tur och vi andra får läsa om. Vilken ö har varit bäst? För mej får det nog räcka med en ö jag har ju vissa problem med sjösjuka när det gungar lite. Förstår att snart är er Greklandstur ett härligt minne o jag önskar er välkomna hem till denna tropiska sommar vi har i Sverige. Kram Siv.

Jenny Julin
Jenjul Publicerat

Vad bra! Då känns det som semester fortfarande när vi kommer hem 😁😘