Dag 4

måndag 9 juli 2018 Kalimnos, Egeo, Grekland

Dag 4
Vilodag. Vi sov som stockar till strax efter nio. Vi tänkte ta en liten moppetur för att se ön och så blev det. Vi kördemot klipporna men passerade dem och körde upp över ön till andra sidan till en liten hamnby som hette Rina. När vi kom dit så var där 3 restauranger längst in i viken som alla vill få våran uppmärksammhet och vi valde stället i mitten.
Vi var de enda gästerna. Vi beställde in två omeletter och lite juice. När vi satt och käkade så såg vi att det anländeen stor båt med massa människor. Vi tror att det var en båt från Kos, det var en helt annan sorts turister på den båten än de turisterna som annars är på Kalymnos. Sen när vi gick en sväng längst med viken/piren så kom det ytterliggare 2 stora båtar packade med folk. Vi hade tänkt att ta ett dopp i viken men nu blev det inte så trevligt längre med folk över allt. Vi fick i alla fall njuta ett tag av lugnet.

Vi körde vidare mot Pothia för att se hur det såg ut samt vi behövde även fylla på tanken. Vägen slingrade sig upp på berget och strax var vi ovanför viken med en fantastisk vy. På andra sidan berget kom det en ny vik som hade ett par runda nät där de odlade fisk. Först såg vi två ställen med 4 respektive 6 när men när vi körde runt viken och såg åt andra hållet så var där säkert 50 ytterligare nät. Färden gick igenom Pothia och upp mot våra byar. Vi stannade på macken närmast oss och fyllde upp moppen. Det tog ca två timmar att köra runt ön. Det var en trevligt tur med fantastiska vyer på berg och dalar där dalarna var fyllda med fruktodlingar.

Vi kom hem chillade och duschade innan det var dags att göra sig i ordning för att åka över till grannön Telendos. När vi kom ner till den lilla piren så stod de andra redan och väntade på oss. Vi hoppade på båten som tog oss över på ca 10 minuter. På vägen till värdens bästaste strand med klarast vatten, Hohlakas beach, stannade vi och tog en glass under ett träd. Glasen (typ GB) köptes av en gammal gammal gubbe. MLo hade börsen så hon betalade så hon blev Kapitalista och jag som fick glass utan att betala blev Socialista.
Normalt sett är detta en jättefin strand, dock så blåste det fel vindar och det var mycket våger med tång och sand, vi var varma så vi tock ett svalkande dopp innana vi packade ihop och gick till baka till andra sidan, den sidan som båten kommer in på. Vi gick längst med havet norrut och hittade en remsa strand där vi badade. Jag snorklade en stund, dock så var här extremt mycket sjögräs och inte särskilt mycket mer. Jag hittade dock en tvättsvamp som flöt på ytan. Efter vi badat så fortsatte vi längst med stranden till vi hittade en badvik där det blev ett tredje dopp. Efter allt badande så hade man blivit hungrig. Kvällsmaten intogs på restaurang Rita, första stället där man kommer av båten. Vi hade fått det rekommenderat och det visade sig vara bra mat. Jag och MLo delade på en mix grill. Den bestod av en uppsjö köttstycken som alla var riktigt goda. Så åkte vi tillbaka till Kalymnos, solen höll på att gå ner så vi bestämde oss för att köra bort till en utkiksplats som ligger nära en klippa som kallas Castelli. Från Castelli ser man solen gå ner i havet, det gör man inte från vår by då solen går ner bakom ön Telendos. Kvällen avslutades med en drink på Climbers station.

Matthias Svegbrant
Senast aktiv - från Helsingborg, Skåne län, Sverige