Alcatraz, Golden Gate och Lombard street

torsdag 12 juli 2018 San Francisco, Kalifornien, USA

Igår var vi turister hela dagen lång, åt frukost på IHOP, där alla utom jag beställde amerikanska pannkakor, bacon, ägg och Hash Brown. Jag åt yoghurt, frukt, ägg och kalkonbacon och det var nog min frukost som blev den mest populära.
Efter frukost for vi ut till Alcatraz, vi hade bokat redan med första färjan 8.45. Vi hade hört att det är kallt och nästan alltid väldigt dimmigt på mornarna så vi hade på oss långbyxor och jackor. Tji fick vi, det var strålande solsken, varmt och skönt så vi fick en härlig dag. Alcatraz var väldigt intressant och en häftig upplevelse. Väl där fick man hörlurar som man satte igång när man själv ville och gick sedan och lyssnade, det berättades av både folk som jobbat där och även fd fångar.
Lunchen åts på en av pirerna, på Bubba Gump, en restaurang som i princip bara serverar räkor. Helt ok men inte mer än så. Efter lunch åkte vi Uber för första gången, nu var det Golden Gate-bron som var målet. Otroligt vackert och mäktigt! Vi promenerade en bit ut på bron och tog de obligatoriska turist-selfiesbilderna och tog sen en Uber tillbaks till hotellet. Läget på hotellet är helt perfekt, det ligger precis vid Fisherman´s Wharf, en smältdegel där allt cirkulerar kring restauranger, butiker, färjor, turistfällor och liknande. Vi var oväntat pigga ända tills vi kom på den briljanta idén att vila fötterna på hotellrummet nån timme innan middagen, då kom den stora jetlag-klubban… Vi lyckades ta oss ut för att äta middag och satte oss sedan ett litet tag på hotellets innergård. Den är jättemysig, flera stora eldar som ger värme, massor med olika spel i jätteformat, ett 4-i-rad som är monterat på en vägg, ett labyrintspel som spelas av två personer, spelet är i ståhöjd, ett shuffleboard, ett pingisbord, biljardbord och annat smått och gott. Där hade man kunnat sitta hur länge som helst om det inte varit för att det börjar blåsa kallt på kvällarna.

Idag onsdag började vi morgonen med ett löppass efter pirerna (jag, Johan och Martin) och på löpbandet i gymmet (Lova). Sen frukost på Starbucks efter önskemål från Lova (mycket bättre än IHOP) innan vi besökte världens krokigaste väg, Lombard street. Superhäftigt var det, en enkelriktad serpentinväg där bilarna får snirkla sig fram mellan blommor och turister. Efter den obligatoriska fotograferingen for vi iväg till ett shoppingcentra där vi tittade vi i Burberry, Louis Vuitton och Gucci innan vi shoppade i de lite mer prisvärda butikerna, just nu är det Martin som är den största shopparen i familjen med Lova som stark tvåa. For sedan till området Castro som är det mest ”tillåtande” i San Francisco (eller som vår Uber-chaufför sa när han släppte av oss: här får ni hålla för ögonen om det behövs). Regnbågsflaggorna vajade överallt och det var en del lurviga typer så vi traskade iväg mot ett område som hade lite mer vanliga affärer. Även här hittade Martin nåt att lägga pengarna på. Martin är på ett ruggigt tonårshumör, han exploderar konstant för minsta lilla småsak, tack och lov märker han själv hur det blir så han lugnar sig efter ett tag men det kan bli ganska påfrestande för oss andra. Uber tillbaks till hotellet och middag på In-N-Out-burgers, ett snabbmatställe som Martin ville besöka, det var groteskt mycket folk och en vidrig ljudnivå men hamburgarna visade sig vara väldigt väldigt goda tack och lov.
Uber är helt fantastiskt, det är privatpersoner som kör sina egna bilar och man beställer via en app där man anger var man är och vart man ska, man får sen veta regnr, färg och modell på bilen som ska hämta upp en och bilen dyker upp på bara nån minut. När man är framme säger man tack och hej och hoppar ur, betalningar går till Uber som i sin tur på nåt sätt betalar föraren så man behöver aldrig sitta kvar i bilen och betala plus att priset är hälften jämfört med vanliga taxibilar (som man dessutom brukar få vänta länge på). En av våra Uber-chaufförer berättade att det är dyrt i San Francisco, något vi reflekterat över och alltså fick bekräftat. Nu har vi checkat av alla San Francisco-must-do´s så imorgon har vi en härlig oplanerad dag framför oss, låt pengarna rulla!

Helena Och Johan Eriksson
Senast aktiv - från Los Angeles, Kalifornien, USA
Kommentarer
Postat av Ivar Eriksson

Trevligt att följa er resa!