Häxbänkarna

onsdag 11 juli 2018 Völs am Schlern, Trentino-Alto Adige, Italien

Onsdag, 11 juli
Idag har vi åkt buss till Seiser Alm. Idag blev det sittplats, skönt!
Köpte mig en väska för ca 45€. Fantastiskt grön sak, för 20l och sommaranpassad (nätdistans på ryggen).

Vi tog liften upp och gick ett par 100m, till nästa lift. Åkte upp och gick en runda, för att se de så kallade Häxbänkarna. Plötsligt var vi vid Arnika Alm, vilket betydde att vi missat dem. Efter vars en dricka och en kaiserschmaren, gick vi tillbaka upp. Tack vare karta och ett nyinköpt vykort, fann vi dem. Hade varit bra med en skylt.

Vi gick sedan ner till Arnika Alm igen och vidare ner till första liften. 15000 steg vandrade och byte av väska blev det (en söm hade gått upp), innan vi åter tog bussen till Völs.
Det blir att titta lite i byn, innan kvällsmat. Himla smidigt med halvpension och att det ingår busskort.

Handlade lite på allt-i-allo/lanthandeln och gick sedan upp i byns lilla kärna. Otroligt fin målning till hedrandet av alla fallna, efter 1a världskriget, fanns utanför kyrkan. Kyrktaket är vackert utanpå, i grön mosaik och inuti har de målat blommor i taket, mycket tjusigt!

I kärnan fanns ännu en liten livsmedelsaffär, en bar och köttbutik och en cykelaffär. Missade säkert någon affär. Det var väldigt varmt i solen, vilket vi inte riktigt känt på berget. En äldre dam påtalade solbrännan...och ja, lite röda har vi nog allt blivit. Jeansen klibbade lite väl på kroppen, så vi tog oss segt uppför backen till hotellet och bytte om. Slöade lite och pratade med brorsan A, innan middagen väntade.

Nu har vi ätit och tittat klart på kvällens VM match, England vs Kroatien. Sååå bra att Kroatien vann! Hoppas nu de vinner hela fotbolls-VM! Fransoserna föll som furor, bara det blåste på dem igår, vilket jag tycker är trist att titta på. Engelsmännen var så jädrans säkra på att de skulle "come home", så därför är det extra roligt att ett lag som ingen trott lika mkt på, vinner. Förra gången Belgien och England möttes i detta VM, var det bland det tråkigaste match vi sett, det hände inget... Jaja, vi får se vad som händer.

Ute regnar det nu... Vi  ska göra oss redo för sängen.

Guten nacht!

Amanda Ingvarsson