Ötzi, sedan jag började läsa tyska 1998 har jag velat se dig. 20 år senare står jag här!

Bozen/Bolzano

tisdag 10 juli 2018 Völs am Schlern, Trentino-Alto Adige, Italien

Tisdag, 10 juli

Kl är 17.30 och vi är tillbaka på hotellet efter en dag i Bolzano. Här pratas mest tyska, men på en servering i Bozen, var det helt klart italienska gubben tyckte att man skulle prata...

Vi tog bussen dit, efter en god frukost. Det var helt klart många som skulle dit idag, så det vart ståplats (både dit och tillbaka), vilket är spännande på serpentinvägar. Då det inte gick att köpa biljetter till Ötzi-museet över paddan igår, så fick vi ställa oss i kö. Det gick ändå fort. I ca 2,5h gick vi runt och tittade på allt som de hittills hade fått fram kring is-mannen, Ötzi. Mycket intressant och bra upplagt. Utställningen känns som att den passar alla åldrar.

Vidare gick vi runt på stan. O fick lite ont i ryggen, så vi tog det rätt lugnt. Gick i en del sportaffärer, i jakt på en regnjacka till O. Tittade även på en del böcker och fann en med tyska och italienska. Skojigt!

För att vila lite, slog vi oss ner vid det större torget och beställde vars en dricka. Servitören kändes verkligen som en bestämd italienare, som envisades med att prata italienska, även om vi pratade tyska och även han gjorde det med de andra runt oss. Konstig typ!

Vi gick in i den ena kyrkan och tittade lite. Stod mest om en man som dog i slutet av andra världskriget, då han vägrade att ansluta sig till SS. Han måste ha varit en kyrkans man, men svårt att säga.

Väl tillbaka på hotellet blev det yatzi, öl och sedan en tur i bastun, innan kvällens 6 rätter väntade. Mumsigt! Många försvann från restaurangen i tid för kvällens match mellan Belgien och Frankrike. Hoppades på att Belgien skulle vinna, men tyvärr inte. Vi såg en del av andra halvlek i baren, men jag var så trött, så nu blir det sängen!

Auf wiedersehen!

Amanda Ingvarsson