Südtirolen, vilken underbart vacker plats!

måndag 9 juli 2018 Völs am Schlern, Trentino-Alto Adige, Italien

Måndag, 9 juli

Sov gott och vaknade relativt sent. Packade och gick till frukosten. Mötte där det trevliga paret från Belfast, som var igång med att packa ner sin matsäck för dagens vandring. Himla sött par! Vi åt frukost och checkade sedan ut, kl 10. Gick till Spar och köpte lite dricka och sedan till Intersport, via bilen. Himla fin affär! O fann en vandringsryggsäck och även ett par snajdiga wanderschuhe. Killen som hjälpte oss med skorna, var imponerad över min tyska. Väldigt roligt att få komplimanger för sina kunskaper i språk! När man får det, blir man ju sugen på att använda det ännu mer.

Vi satte oss i bilen och styrde kosan mot Italien. Körde genom Brennerpasset till orten Völs (öster om Bolzano). Körde lite fel, vilket hör till, men som blev en himla fin väg till hotellet. Åkte förbi en fin borg och underbara ägor. Till slut kom vi till hotellet, Emmy.
Körde ner i parkeringsgaraget och checkade in. Killen bakom disken hälsade oss välkomna med att ta i hand, snofsigt! Vi fick återigen ett "bonuskort", till bussarna. Himla bra grej! Det kan vi säkerligen få användning av.

Då det var soligt, bestämde vi oss för att gå till sjön med badplats, som ligger en bit uppför berget. Vacker promenad förbi jordbrukare som lastade hem sitt hö och utsikten ut över dalen och Dolomiterna är svår att beskriva, wunderschön! Enligt skylten och killen i receptionen, skulle det ta 20 min att gå till sjön, men det betyder nog 30 min i Italien. Det var otroligt många vid sjön. De hade ordnat det smart på de breda bryggorna, med "trälister" i mitten, vilka man kunde ha huvudet på när man låg ner. Vi solbadade och jag kände på vattnet, vilket var svalt, men skönt.

Vi gick sedan tillbaka till hotellet och provade poolen, inomhus och utomhus och bastade. Snart  var det dags för 6 rätter. Kändes lite som att vi kom sent, men det bör vara så att man får komma mellan 19-21. Ett italienskt par kom senare än andra iaf och det var inget konstigt med det. Efter efterrätten satte vi oss ute på terassen och åt lite ost och drack ur det sista. Såg korna gå hem och en get, vilken såg mer ut att tro den var en ko eller eventuellt en vallhund. De andra getterna följde snart efter och den första väntade in dem. Såg himla roligt ut, som hämtat från filmen Babe.

Nu har även vi gått hem och lagt oss, dags att såga timmer.

Bis morgen!

Amanda Ingvarsson