När man vandrar i bergen, kan man möta alla möjliga hinder, varför inte några bergsgetter?

Bergsklättring och vandring!

söndag 8 juli 2018 Neustift im Stubaital, Tyrolen, Österrike

Söndag, 8 juli
Ätit en god frukost. Fyllde sen vår termos med vatten och körde in i dalen (västerut) för att kolla vattenfall.

Det fanns två utsiktsplattformar, men leden fortsatte vidare, så vi fortsatte gå, likt några före oss och några efter. Snart kom vi till en vägg, vilken var kraftigt lerig och det enda som fanns att greppa tag i, var lite växtlighet längs sidorna. Ett äldre par framför oss, hade kommit högre och snart sa kvinnan till mig att det blev lättare längre upp. Vi hade vars en axelremsväska och en tygkasse, vilken jag lastade på mig. Idag hade jag iaf wanderschuhe, men O har inga, utan gick i sina Vans, vilka självklart inte var ämnade för denna lervägg. Tänkte på tillfällena i klätterhallen med Bea och försökte komma ihåg hur man på bästa sätt skulle klättra. O hade det tufft och vi båda funderade på om vi skulle vända, men det var en familj nedanför oss, som också kämpade på och som informerade oss om att det fanns en lift ner sen. Plötsligt var vi uppe, på en bred och fin led. Det kändes som att man missat en stoppskylt eller en väg som ledde till den vi plötsligt stod på. Mannen i familjen efter oss, tyckte vi kunde fått medalj för att vi klarade det.

Väl uppe, fortsatte vi mot en hütte. Den låg som i en glänta, men istället för skog, var det berg runt den. Otroligt vackert! I hütten var det kö, vilken stod helt stilla i 20min, hur många som helst skulle ha kaiserschmaren mm... Vi gav upp och fortsatte mot nästa hütte, långt uppe på berget, där det var sagt skulle finnas en lift ner. Efter mer tid än vad som angivits på skylten, var vi uppe på toppen, där det genast var mycket kallare, vilket gjorde att svetten kallnade och vi frös. Drack vars en dricka och pratade åter med familjen, som vi hade den hemska klättringen gemensamt med. Mamman berättade att det tog 3-4h till liften och 2h ner, samma väg från vi kom, men med en lättare passage ner sista biten. Det var så skönt att hon sa det, då var det bestämt, vi gick ner samma väg från var vi kom. Det gick ganska fort att ta sig ner, lite under 2h och den sista sträckan var helt klart lätt som en plätt.

Det känns i benen att vi vandrat upp 800höjdmeter och ca 20 000steg. Vi är möra, men glada över att vi klarat av det! O behöver verkligen köpa bättre skor dock! Bastade och badade i bubbelpoolen när vi kom tillbaka, vilket verkligen var skönt efter dagens promenad!

Ätit fem rätter och ikväll satt ett äldre par intill oss. De visade sig vara från Belfast. Himla trevligt par! De hade rest mycket, men detta och förra året följt ett kompispars rekommendationer och hade därav 2v här. Vi satt kvar länge och pratade med dem, mycket trevligt!

Nu blir det att sova, sjukt trött!

Amanda Ingvarsson
Senast aktiv - från Båstad, Skåne län, Sverige