vandring och fotboll

lördag 7 juli 2018 Neustift im Stubaital, Tyrolen, Österrike

Lördag, 7 juli
Startade dagen med frukost. Idag var det en kvinna som frågade om rumsnummer. Enligt henne ingick inte frukosten. Vi blev konfunderade, då vi inte brukar boka något utan frukost. När vi checkade ut, sa vi som det var (att ingen påtalat att det inte ingick) och vi betalade enbart för det som de hade koll på.

Vi köpte bussbiljett och åkte till biluthyrningen. Himla smidigt, även om det var lite svårt att veta varifrån bussen gick, då bussen inte hade ett nummer, utan en bokstav. Med lite hjälp från en snäll busschaufför, hittade vi iaf rätt.

Vi har varit lite oroliga kring hur det skulle gå att hyra bil, då vår bank, SEB, beslutat sig för att byta ut visa till debit. Det gick, utan problem, vilket var skönt. En äldre man följde med oss ut till bilen och kontrollerade den och antecknade skadorna på en bild. O frågade mannen om det fanns gps, varpå mannen tittade på honom och sa "It's an Opel". Sen lastade vi in och ställde in gpsen på Neustift. Körde över Europabrucke och in i Stubaital. Det var inte så långt, men himla vackert!

Då vi anlände innan rummet var klart, fixade killen i receptionen, Felix, vars ett Stubaital-kort, vilket ingick. Med kortet åkte vi upp med en lift, belägen bara 100m från hotellet, till berget. Vandrade uppför en brant slänt, till en hutte. Där uppe åt vi knödelsuppe. Himla mäktigt och gott! Gick en annan vandringsled, som var mer plan, nerför. Vandringen nerför tog ca 1h.

Väl tillbaka på hotellet checkade vi in. Fick guidad tur av Felix på hotellet. Åt 15-fika. Kollade på matchen Svea vs England i baren och pratade en hel del med mannen som jobbade i baren. Han var från Ungern och även han intresserad av fotboll, trots att Ungern inte varit med i VM på sisådär 30 år.

Efter förlusten mot England, blev det bastu och bad. Mjuka i kroppen, gick vi ner till middagen och åt 5rätters middag. Efter middagen blev det att se en del på matchen mellan Kroatien vs Ryssland. Blev trött, trots en kopp kaffe.

Amanda Ingvarsson
Senast aktiv - från Båstad, Skåne län, Sverige