Dagen i Tallinn

lördag 21 juli 2018 Tallinn, Harju län, Estland

(Inge)

Efter en rofylld natt på båten, i en hytt för fyra (Pjotr deltog i sömnaktiviteten men Raimo dök aldrig upp) körde vi i land i Tallinn. Vi begav oss direkt till angiven adress för övernattning men där fanns bara ett stängt hus och en skylt med Welcome. Några ungdomar i huset bredvid kunde berätta att verksamheten kursat för ett slag sedan. De eminenta mobilerna fungerar dock bra i Estland och ett samtal till prsonen som skulle inhyst oss reulterade i en ny adress. Mitt i gamla stan. Inte helt enkelt hitta in där heller, men allt löser sig. Nybäddat och handdukar på rummet, information om att vi INTE kan ha motorcyklarna på gatan. Böter på 60 Euro och bortforsling. Vi hade med andra ord tur eftersom de stått där några timmar när vi fick informationen. Bara att köra runt och hitta en anständig parkering. Vilket vi gjorde. 2 Euro för ett dygn, inhägnat och kamerabevakat.

De baltiska länderna är mitt uppe i firandet av sina 100 år som självständiga länder och det märks. Kultur, sång och dans. Och det var då det visade sig att Hans-Örjan hade en begåvning för estnisk folkdans! Dansarna på torget bjöd nämligen in och det handlar som alltid att ta seden dit man kommer.
Vi hade också förmånen få statera på selfie med blivande brud.

Kvällens middag intogs på Hopfer, en inrättning som funnits sedan 1600-talet. Men menyn hade klart förnyats. Lax till kompisen och Angusbiff till mig. Som tillsats givetvis estniskt mörkt öl.
På vägen hem passade vi på att turista i de små gränderna, bese Katarinakyrkan (Klart mindre än originalet på Söder) samt hamnade på en avsides belägen bar med devisen 100 olika ölsorter. Där blev vi sittande med våra öl när Amanda och Antonio från Polen klev in. Vi inbjöd till vårt bord och en väldigt trevlig konversation blev resultatet. Nu har vi möjlighet få assistans i Bratislavatrakten och givetvis översättningshjälp via telefon om något "skiter sig"- I gengäld är de välkomna till Stockholm when ever.
Just att mötas förutsättningslöst, inte döma någon efter utseende eller annat är en dogm vi lever efter på våra resor. Och som ger så mycket tillbaka. Nu en genomgång av packningen innan morgondagens avfärd mot Narva.

Inge Och Hans-Örjan
Senast aktiv - från Vallentuna, Stockholms län, Sverige