Keb fjällstation-laddjuvari

måndag 23 juli 2018 Kebnekaise, Norrbottens län, Sverige

Så var det dags att lämna keb och börja traska hem efter frukostbuffén kring halvtiotiden. Det var rejält blåsigt och toppen var täckt av moln. Kändes inte som någon bra topptursdag för de som valde det.
Det var däremot skönt för oss som traskade tillbaka, inte alls lika varmt och därmed mindre jobbigt än på vägen hit. Vid 14- tiden framme hos enoks och den vackra sjön. Vågorna var rejäla vilket gav ett helt annat dramatiskt intryck än på vägen hit. Vi var inte sugna på bad som på vägen hit. Men hungriga var vi. Det blev renburgaren igen. Den är gigantisk. Sedan slog vi upp tältet. Vi lade oss för att vila, sova och läsa.
Ett par timmar senare var vi sugna på våfflor med hjortronsylt och grädde. Mmm.  Kl 18 stängde enoks igen. Vi lade oss att vila igen😀 då det blåste kallt. Lite senare lagade vi lite pasta carbonara (frystorkat). Vid 21 tiden la vi oss för natten. Blåsten gjorde natten ganska kall i tältet.
Vid 3-tiden kom en helikopter och stod och surrade ovanför oss ett tag. Vi förstod att det inte kunde vara den vanliga helikopterturen som dagligen går frekvent mellan nikkaloukta och kebstationen. Det var en räddningshelikopter men vi vet inte varför.

Anki Lindvall
Senast aktiv - från Kebnekaise, Norrbottens län, Sverige