Hemfärd

måndag 23 juli 2018 Nikkaluokta, Norrbottens län, Sverige

Vaknar 5:30. Dags att komma upp för att gå sista biten,5,6 km ned till nikkaloukta. En härligt solig och lugn morgon. Vi ser både snötäckta sydtoppen och stenklädda nordtoppen. Nordtoppen ser högre ut men så ska det ju inte vara. Sydtoppen ska vara 70 cm högre. 2097,5 m. Vi går ganska raskt åter till nikkaloukta på 1 timme och 10 min. Där blir det frukostbuffe.
Lite väntan på bussen som går till Kiruna flygplats där vi i tar lunchen. Flyg till Arlanda och väntan på planet till Malmö.
Vi är mycket nöjda med vår resa. Sveriges natur är fantastisk. Vi har varit iväg sju dagar och känner att det varit bra då vi verkligen hunnit med att  ta det lugnt och njuta av naturen. Visst hade det varit teoretiskt möjligt att fixa denna resa inklusive  toppbesök  på tre dagar. Det hade vi nog dock inte fixat fysiskt  och allt hade behövt stämma perfekt med väder och vind, vilket det i och för sig gjorde för oss så som vi timade det.
Nu kör vi in i flädie.

Anki Lindvall