Stor brand i Semporna

tisdag 31 juli 2018 Semporna, Sabah, Malaysia

(Mimmi vid pennan)

Vi anländer igen till Semporna efter att vi har lämnat Mabul Island. Vi måste sova minst en natt här innan vi fortsätter vår resa. Anledningen är att man inte får flyga på minst 24 timmar efter sista dyket. Vi hade bestämt från början att vi skulle sova två nätter i Semporna men eftersom att hotellet är under all kritik, City Inn igen. Inget annat var ledigt, så valde vi att lämna Semporna tidigare fast med buss.

Vi hade hört med ett danskt par att de hade tagit bussen mellan Sandakan och Semporna och att det hade funkat utmärkt. Våra instruktörer från Mabul har ordna med bussbiljetter till Sandaken. Biljetterna anländer till vårt hotell ikväll och bussen drar härifrån kl 8 i morgon.

När vi kommer till hotellet får vi byta rum inte mindre än tre gånger. Första rummet låg på första våningen och det är tacksamt när man måste bära sin packning i små trånga trappor. Men när man spolade på toaletten så rann all avloppsvatten ut på golvet. Du förstår säker hur det luktade där inne.

Andra rummet vi får tillgång till ligger längst upp, mycket stort och ”lyxigt” jämfört med det andra rummet. Men de hade glömt att städa och byta lakan efter senaste gästen och vi får en tredje nyckel. Tredje rummet ligger på samma våning och är inte större än en skokartong, utan fönster och luktar mögel. Jag skulle tippa på att badrummet är lika stort som vårt sovrum. Vid det här laget så ger vi upp, det handlar ju bara om en natt och inget annat hotell är ledigt i Semporna.

Snabbt tar vi oss ut på stan för att handla in mat inför bussresan som kommer ta någonstans mellan fyra till sex timmar, ingen vet säkert hur länge resan tar. Vi hitta även ett ställe så att vi kan hämta ut pengar, det är som ett litet rum och automaterna står radade efter varandra som enarmade banditer i Las Vegas. Mellan maskinen och väggen mitt emot, så är det max 1½ meter som man står och köar på. I rummet finns åtta maskiner, så trängseln är enorm och det är tacksamt att det finns AC inne i rummet. Paret framför oss tar ut pengar i flera omgångar och med olika kort. När det är vår tur förstår vi snabbt att man får max ta ut 1 500 MYR åt gången och det är därför som det hade tagit tid för paret innan oss.

Sedan bär det iväg ner till vår favorit restaurang, där vi åt första dagen när vi kom till Semporna. Musse beställer in exakt det samma som förra gången. (Han har en tendens till att hålla sig till en rätt, i Thailand var det Pad Thai som åts på längden och tvären). Precis som förra gången så är vi de enda västerlänningar på restaurangen och personalen känner igen oss. Några Kineser som sitter jämte oss äter nog sin mat kall, de har fullt sjå med att se hur vi gör hela tiden. Man är inte blyg heller utan sitter och vrålstirrar.

På väg till restaurangen såg vi att det har utbrutit en brand, en bit ifrån oss och en stor svart rökpelare tornar upp sig mot himmeln. Jag är säker på att branden är i närheten av vårt hotell men Musse menar att det ligger på andra sidan av vattnet. Helt plötsligt börjar det falla ner aska i vår mat från elden som är ca en kilometer ifrån oss. Det uppstår stora flammor från elden och människorna börjar bli oroliga runt omkring oss. Vi äter upp i en hast för att ta oss till hotellet igen.

När vi närmar oss vårt hotell möter vi hundratals med människor som står utmed gatan. Det känns som man är med i en konstig och kuslig film. Alla står still och stirrar rakt fram med tom blick, vi och elden är det enda som rör sig. Ljudet som ekar över hela scenen kommer från moskén och låter som en sorgsen bön. Överallt står det människor med det som de har lyckats rädda undan elden. En hel del har burit ut sina kylskåp, andra har fått med sig en säng eller en soffa. De  flesta har dock endast fått med sig en resväska. Här står människor huller och buller och tittar på när deras hem i kåkstaden brinner ner. Det är så trångt att brandkåren inte kan ta sig emellan husen, utan man försöker begränsa genom att möta elden med att vattna på de närmaste husen. Elden rasar max 500 meter från vårt hotell och just nu vet vi inte om vi ska sova i natt. Hotellet känns som en råttfälla, utan fönster och tre trappor upp…. Den närmaste timmen håller Musse koll på elden och när han kommer tillbaka så är elden under kontroll. Tack, Musse för att du förstår min oro!

Här är vi, gäster i ett främmande land med tak över huvudet, i ett mögligt rum utan fönster och en duschslang med tre strålar som slåss om att inte blöta ner några kroppar. Och ändå har vi det mycket bättre än många av Sempornas invånare just i detta nu, vi går och lägger oss med blandade känslor ikväll….

Var rädda om er där ute – det går snabbt när olyckan är framme!

Kram Mimmi och Musse

Ina Kristensen