Efter 6 månader, the return!

måndag 25 december 2017 San Cristobal, Ecuador

Vad nu, är vi tillbaka på Galapagos? Vi var ju där i vintras? Nej, men jag hann aldrig ladda upp de sista dagboksinläggen från resan och har inte haft tid förrän nu. Inläggen är dock skrivna offline samma dag som de skedde tillsammans med alla bilder. Jag skriver för att komma ihåg, som en back up och då kan man ladda upp senare:

Galapagos dag 8

Cuzco 27/12-2017

Hejhej! Länge sedan sist, men de senast dagarna har spenderats på resande fot och all ledig tid har använts till att ladda upp Galapagos. Jag har i alla fall kvar att redogöra över den sista dagen på Galapagos samt hur vi tog oss till Cuzco, där jag är just nu.

Julaftonsdagen började tidigare än de andra dagarna med att vi tog en båttur ut och såg på fåglar. Vi lyckades se magnificent och great frigatebird, en darwinfink samt pelikan. Som vanligt observerades även stora mängder sjölejon, den här gången med en patrullerande ”beach master” eller ”colony master” (den hanen som patrullerar en koloni och sedan åker och skryter med andra hanar). Vi lyckades få några fantastiska videor av sjölejonen under vattnet, men tyvärr kan jag inte föra över bilder och filmer från gopro till dator. Avslutningsvis observerades även en pacific sea turtle, denna gång utan partnet på rygg (se inlägg om sköldpaddssex).

Efter båtturen och frukost lämnade vi båten för att ta oss in till land. Där spenderade vi en timme på ett museum om arbetet för att bevara Galapagos och dess djurliv. Fantastiskt intressant. Två timmar förspilldes även till att shoppa souvenirer. Därefter var tyvärr Galapagosresan slut och vi begav oss till flygplatsen. Något väldigt intressant var att det var otroligt svårt att ta sig UT ur Ecuador, vi blev otroligt grundligt kontrollerade. Inte mig emot då jag inte har något att dölja men det var svårare att ta sig ut än in.

Ytterligare ett flyg senare landade vi i Lima där vi skulle sova över. Vi hade bokat rum på ett hotell, men taxichauffören började plötsligt köra helt andra vägar. Sakta började kallsvetten komma, Lima har elva miljoner invånare och ingen av oss kan spanska. Blir vi lämnade mitt i stan vette tusan hur vi tar oss hem. Det visade sig dock bara vara ett missförstånd. Hotellkedjan vi skulle bo hos hade två hotell i staden, ett nära flygplatsen (där mamma trodde vi skulle bo) och ett långt ifrån (där vi skulle bo). Vi anlände därför fint till hotellet och kunde efter att missförståndet retts ut gå och lägga oss.

Dagen efter började tidigt och vi begav oss mot Cuzco. För den som inte vet ligger Cuzco i Anderna och på hög höjd, att gå från låg höjd i Lima och Galapagos till hög höjd (närmare bestämt 3300 m.ö.h.) är en utmaning. Man har seriösa varningar om höjdsjuka just för Cuzco på UD:s hemsida och det är råd vi tar till oss. Jag och Emil vågar inte träna då vi aldrig varit så här högt uppe. Man märker av det lite då man har lätt huvudvärk, pappa har känt lite yrsel. För att lindra symptomen dricker man kokate, alltså te gjort på kokablad. Detta är samma blad som man gör kokain av men vi kör på, det fungerar faktiskt.

Här i Cuzco bor vi nära torget och området är väldigt turistvänligt. Det finns egentligen tre saker att göra i stan, äta på restauranger, köpa alpackakläder (alpackorna är vanliga i Anderna) och bokade resor till Macchu Picchu. Jag har räknat till minst 25 resebyråer på ett torg som alla säljer bussturer dit, folk vet vad man är ute efter. Vi tillbringade i alla fall den första kvällen med att gå på inkamuseumet. Cuzco var huvudstad för Inkariket, det största precolumbianska amerikanska riket, och det märks. Museet var väldigt spännande. Det visade sig att Anderna har haft fantastiskt utvecklade civilizationer före inkariket, men på 1200-talet kom Inkaindianerna och körde över dessa, förslavade dem och annekterade dem. Man kan här se en sak tydligt, i andra delar av Sydamerika är man ganska fientlig mot Inkariket. Som vår guide i Quito sa: ”Vad spelar det för roll om spanjorerna kom, Inka hade kommit 70 år tidiager och förstört vår kultur, förslavat vårt folk och brukat vår mark”. Här är det istället snack om hur Inka var de bättre o.s.v..

Det börjar bli sent och jag ska gå och lägga mig, hörs imorgon!