Last entrance

söndag 19 augusti 2018 Falkenberg, Hallands län, Sverige

Det är dags. Dags att avsluta den här dagboken med ett sista inlägg.

Jag har hunnit komma tillbaka till staden jag bor i, delvis smälta upplevelserna och samla mig inför en längre period utan någon längre resa på gång.

Färden tillbaka gick bra. Det var en lång dag med uppstigning kl. 4 på morgonen och en kort promenad genom ett sovande Amsterdam till tågstationen. Därifrån hade jag sällskap av två landsmän hela vägen och vi hjälptes åt under färden med de vanliga bestyren som att t ex låna ut en penna för interrailkortet och hålla koll på vilka spår vi skulle till. Resenärer.

De enda två strulen med tågen inträffade i Osnabrück och Malmö. Förseningar.
Men det har i övrigt funkat bra och interrailkortet var ett bra köp, även om jag fick spendera en del tid i köer för att reservera sittplats, som var obligatoriskt på nästan alla sträckor jag åkte.

Jag hade en playlist i Spotify nedladdad på mobilen under resan. Sist i det här inlägget kommer jag lista de låtar som av olika skäl spelats mest under min resa, för den som är intresserad.

Så var det ju det här med att resa...

När jag reser tar jag med mig en ryggsäck som jag fyller med kläder och andra nödvändiga saker. Men vad viktigare är; jag tar också med mig humor, en positiv inställning, själ och hjärta.

Jag kommer oftast tillbaka med liten eller ingen förändring av innehållet i ryggsäcken. Ibland kanske en souvenir eller present halkat med på ett bananskal, men oftast inte mer än så. Ändå känner jag jämt att något lämnats kvar som är svårare att sätta fingret på än ett par utslitna strumpor.

Platser och människor jag besökt och träffat, platser och människor jag håller av har anförtrotts dessa kvarlämnade artefakter och pusselbitar. För att växa och frodas eller vittra och försvinna. Endast tiden kan avgöra vad som händer med de delar av en själv man lämnar kvar på färden. Men var så säkra, hjärta och själ, jag kommer inte lämna er därute. Jag värnar om er. Det är därför jag reser.

Låt - Artist

The first man on Earth - Ayreon
Immortal - West of Eden
Where the ivy is growing - West of Eden
The eternal wayfarer - Edguy

Sent tillkomna, men som ändå lyssnats flitigt:
Travellers - Ten
We live on - Anneke van Giersbergen

Tack för att ni följt min resa. Peace.

Daniel Svanefors
Senast aktiv - från Falkenberg, Hallands län, Sverige