25 augusti: Längdskidåkning på ”snowfarm”!

lördag 25 augusti 2018 Snow Farm NZ, Wanaka, Otago, Nya Zeeland

Vi tog alla lite sovmorgon och en lugn morgon på lördagen, vilket var skönt. Efter att Per handlat lite frukost, vi hade ätit och packat matsäck, åkte vi till ”snowfarm”, som ligger ca 35 minuters väg från Arrowtown, vars närmaste ort är Wanaka. Efter vi kört ett tag började stigningen på snirkliga serpentinvägar. När det bara var ca 500 meter kvar började vi se lite snö och när vi kom fram öppnade sig ett vidunderligt vinterlandskap med metertjock snö och en fantastisk vy över de snöklädda bergen. Det kändes som att komma till en annan värld!
Vi gick in och hyrde längdutrustning till alla i familjen innan vi gav oss ut i spåren. Solen sken från en klar himmel och värmde skönt och de välpreparerade spåren såg riktigt inbjudande ut. Vid spåren var det flaggor uppsatta och bla den svenska flaggan fanns med, troligen för att visa   att de kommer att vara med och tävla under världscupen här nästa helg...
Det var underbart att få börja åka! Det kändes lite vingligt i början eftersom vi är vana vid våra stadiga slalompjäxor, men vi vande oss snart... Barnen kämpade på fantastiskt! Turen som vi åkte ledde oss genom en dal, förbi vackra snölandskap och utmed en forsande å. Efter några kilometer kom vi fram till en stuga där vi tog lunch i form av bla soppa och äggmackor... Det var en mysig stuga där man kunde övernatta, men den var tyvärr uppbokad för resten av säsongen... Intill hade några byggt ett tiotal igloos, som även var tillräckligt stora för att kunna bo i. Dessa tyckte förstås barnen var spännande att krypa in i... Under tiden barnen bla lekte café, tog Per en tur vidare på längdskidor till en annan stuga. Han fick nu lite mer stigning, men fick å andra sidan en ännu vidare utsikt över bergen... När han kom tillbaka gav vi oss alla iväg igen, tillbaka till där vi hade startat. Det blev mer uppförsbacke på hemvägen, men barnen klarade det bra! När vi kom tillbaka provade barnen och jag att åka på gummiringar, man kunde låna, nedför en en backe intill. Det gick i full fart och var roligt! Jag tog också en kort skidtur upp på en liten backe där jag kunde se de vackra bergen breda ut sig. Per och jag lyxade sedan med en varsin kaffe latte.
Efter att ha lämnat tillbaka utrustningen begav vi oss tillbaka till vårt hus, bytte om och åkte sedan vidare in till centrum av Arrowtown för att gå på restaurang. Det var tyvärr fullbokat på vårt favoritställe, men hittade ett annat mysigt ställe och fick ett bord bredvid en öppnen brasa. Per beställde en kiwiburgare, vilken var som en hamburgare, men med även bla stekt ägg och bacon! Vi andra åt klassiska hamburgare, hawaipizza och seafood-soppa... Barnen fick även en liten glassefterrätt som ingick...
Efter middagen åkte vi tillbaka till huset och tittade på den klassiska filmen ”Frost”, vilken var bra! Klockan var sedan så mycket att det var dags att sova. Vi var alla lite trötta efter att ha varit ute hela dagen...