Sammanfattning Slott vin och champagne

torsdag 30 augusti 2018 Fehmarn, Schleswig-Holstein, Tyskland

Första stopp i Loiredalen blev Chinon, främst för vinets skull.
Campar på andra sidan floden med slottet som utsikt, över bron och vi är i centrum.
Kommer fram en lördag, mycket folk på alla uteserveringar härlig stämning.
Söndag ägnade vi åt vinprovning och vininköp och besökte en fantastisk matmarknad med lokalproducerade delikatesser som vi frossade i.
På vägen till Amboise besöker vi några fler vinproducenter.
Amboise blir vårt andra stopp, Leonardo da Vincis hem Clos Luce de sista åren och viloplats..
Vi bor på en ö mitt i Loire även här med utsikt mot slottet.
Besöker slottet och Leonardos hem med park innan vi reser vidare mot  Chambord , det största slottet vid Loire.
På vägen passerar vi många slott som Chenonceau och Cheverny.
Chambord ligger 8 km bort från där vi bor. Men med fina cykelvägar så beslutar vi oss att cykla dit.
Ett imponerande slott.
Vi följer Loire en bit till innan vi styr uppåt mot Champagne.
Vi hade sett ut en vingård i förväg och åkte direkt dit. Det visade sig att de hade precis börjat skörda. Men vi blir väldigt väl mottagna och erbjuds en kort beskrivning och provning av deras champagner, om vi var nöjda med det, vilket vi var.  Han ursäktar sig många gånger att han står i stövlar och vill att vi ska återvända ett annat år när han har bättre tid vi lovar att göra det. Hans Champagne visade sig vara mycket god så vi inhandlade tre olika sorter.
Övernattade i närheten. På kvällen tar vi cyklarna till närmsta restaurang 1,5 km bort . Cyklar genom ett majsfält till en liten bykrog, blir inte imponerad vid första intrycket. Vi blir serverade en utsökt anka med potatisgratäng och en underbar sås.
Cyklar tillbaka genom majsfältet mätta och nöjda.
Nu väntar Tyskland och hemfärd.

Gunilla Gustafsson
Senast aktiv - från Épernay, Alsace-Champagne-Ardenne-Lorraine, Frankrike