1 sep: Längdsskidlopp, mata lamm och kalas!

lördag 1 september 2018 Wanaka, Otago, Nya Zeeland

På lördagsmorgonen gick Per upp tidigt medan hans rumskamrat fortfarande sov...
Per var på plats kl 7 på ”snow farm” för att hyra skidor inför det kommande loppet Merino Muster som skulle starta  klockan 10. Det var strålande väder och människor samlades från hela världen för att delta. Där fanns bla amerikanare, ryssar, letter, norrmän, finnar, tyskar, österrikare, kanadensare, australiensare, italienare och naturligtvis några nyazeeländare, men inte så många... Per verkade vara den enda svensken... Det är en av de 20 långlopp på längdskidor som finns i världen, sk worldlopp, och en av de tre långlopp som går på södra halvklotet. Vissa satsar på att göra alla dessa lopp och får en stämpel på varje ställe där de deltar...
Det fanns olika distanser att tävla i idag, men bara 128 personer startade långloppet på 42 km (lite skillnad mot Vasaloppet...). Det var fina spår med bra glid och spåren gick bla utmed en å och med utsikt över de fantastiska snöklädda berglandskapen.
Vi som stannade hemma i Invercargill tog sovmorgon och en lugn morgon. Efter det hörde min brittiska vän Caroline av sig och undrade om vi ville komma och kela och mata deras små lamm med nappflaska under dagen. Vi hade ingen bil, men hon erbjöd sig att hämta upp oss, så vi nappade på erbjudandet! Innan dess hann vi med att skriva och skicka brev till Sverige, handlat lite mat och äta lunch. Efter det hörde Per av sig och berättade att han gått i mål på 2 timmar och 42 minuter. Otroligt bra jobbat! Han hade förstås fått kämpa, men hade tyckt att loppet hade varit lättare än han förväntat sig... Han hade t.o.m. kunnat njuta av loppet och de vackra omgivningarna! Strax efter vi pratat med Per blev vi upphämtade av Caroline och barnen Olli (Oliver) och Issi(Isabell) för att åka hem till dem och deras storebror Matthew (deras pappa Julian jobbade).
Det var som en dröm att få kliva in till de fyra små lammen och få mata dem med nappflaska. Det var ivriga och slukade allt snabbt. Carolines familj tog hand om fem av grannens lamm, vilka behövde mat med nappflaska(den femte var sjuk och fick stanna i ”stallet”. Det är många familjer här på Nya Zeeland som hjälper till med lamm denna tid på året, men det är som att ta hand om ett litet barn, eftersom de behöver mat på nappflaska var 3-4:e timme dagtid... Vi stannade en lång stund och klappade och gosade med lammen. De var väldigt tillgivna och visade tydligt att de tyckte om att bli burna och klappade. Barnen var supermodiga! Det kändes kul att få uppleva något som är väldigt typiskt för Nya Zeeland... Efter det fikade vi tillsammans och blev sedan skjutsade tillbaka.
När vi kom hem var det hög tid för Ludvig att förbereda sig till Thomas kalas. Han blev sedan upphämtad av Thomas, hans mamma och de andra tre killarna på kalaset för att åka till skateparken tillsammans.
När Per kom hem strax före klockan 18 såg och kände han sig förvånansvärt pigg! Vi åt köttfärslasagne och efterrätt med glass och bär tillsammans. Efter det såg vi lite ”Anne på grönkulla” innan det var dags att hämta upp Ludvig från kalaset.
Ludvig berättade att han tyckte att det hade varit jättekul på skateparken, vilket hade varit en ny upplevelse från honom. När de sedan kom hem till Thomas hade de ätit pizza och pommes frites och lite senare även tårta. Efter det såg de en bra film tillsammans, vilken var en av de bästa Ludvig sett!
När han kom hem började det bli tid för barnen att sova...