Utflykt till Split

lördag 8 september 2018 Split, Split-Dalmatiens län, Kroatien

Allt jag skrev tidigare försvann,  så det blir nog bara en kortare omskrivelse.

Den norska väder-appen hade inget att komma med mot de kroatiska vädergudarna. Det utlovade "regn hela dagen" blev istället solsken. Vi bestämde oss för att ändå följa dagens plan och åka till Split, dit vi förflyttade oss med buss. Den tog 1,5 timme genom vacker omgivning - berg på ena sidan och på den andra - hav, kust, gröna träd och pittoreska byar.

Efter lunch strosade vi omkring i gamla stan och delvis i palatsruinen. Yr-appen sa att det var 26 grader som kändes som 28. Verklighetens termometer sa 30 grader å vi tyckte nog det kändes mer än så. S å en timme senare var både Hanna och vi rätt övervarma och less och valde alternativet "glass" istället. Efter en liten cachingpromenad åkte vi tillbaka tilll Makarska där vi hade pannkakaskalas på stranden och vi hann även med ett välbehövligt svalkande bad. Sen satt vi och myste och tittade på solnedgången och filosoferande.

Sent balkonghäng för mig å Malin med öl,  pladder och spel. Nu ska vi sova så vi orkar vakna tidigt till morgondagens utflykt!

Sofia Henriksson
Senast aktiv - från Umeå, Västerbottens län, Sverige