Mot Olchon

tisdag 11 september 2018 Khuzhir, Irkutsk, oblast, Ryssland

Mot Olchon

Fantastiskt var det att sova i en riktig säng. Och överslaf också. Lyx. Fast snubben i slafen under snarkade som ett akvarium. Hurra för öronproppar. Och jag hade iofs vant mig vid slafgrannen Alochas dundersnarkningar på tåget. Med öronproppar förstås.

Efter att ha ätit en väldigt stadig frukost bestående av 2 knäckebröd direktimporterade från sverige och en proteinbar (jag ankom irkutsk 22.30 igår så handla hanns liksom inte med) så skuttade jag glad i hågen ut och väntade på transport mot Olchon. En ö som ligger i Baikalsjön. Ungefär 10 minuter efter utsatt tid så kom en minibuss. Föraren frågade om jag skulle till ön. Jag visade min bokning. Han dissade den och sa att han ville ha en annan person. Han gick in. Kom ut med receptionspersonen som frågade om jag skulle till ön, jag sa ja. Han sa att jag skulle åka med. Stabilt.

Hoppade in. Föraren ville se biljetten igen. Ställde frågor som jag inte kunde svara på eftersom jag hade bokat via resebyrå i Sverige och inte hade fler detaljer än att jag hade biljetten. Sen försökte han ta biljetten,men eftersom det var en t/r så fick jag säga till att han inte kunde ta den.

Sen åkte vi och hämtade fler. Plötsligt så stannade vi på nåt hållplatsaktigt och vi fick veta att 4 personer måste byta buss.
Min trängande tendens att alltid säga ja tvingade mig såklart att säga ja så jag, en finsk, en amerikansk och en holländare byter buss. Jag tjatar till mig att mitt bagage ska få byta buss också. Det får det.

Väl på den nya bussen visar det sig att ingen annan fattat varför vi ska byta buss och är rätt så förvirrade. Det var tydligen bara jag som sa ja och alla andra blev bara utpekade och avslängda. Jag förklarar att den andra var full bortsett fr 1 plats och att den troligen hade ett sällskap till att hämta.

Sen ska vi berätta vart vi ska/visa vår biljett. Då visar det sig att holländaren, som är en ganska gammal dam i ungefär 70-årsåldern, inte har sin biljett och inte vet vilket hotell hon ska till eftersom hennes hotell i Irkutsk skött bokningen och hon trdde att det var ett 1:1 förhållande med hotell-transport-hotell. Men hon vet att det ska finnas en tysk lärare där och ber mig fråga chauffören om han vet nåt om den tyska läraren. Det vet han inte. Sen frågar hon mig om jag vet nåt om den tyska läraren. Vilket jag inte heller vet, dumma mig.

Vad jag vet dock är att byn vi ska till är pytteliten med typ 5-6 hotell så jag kan iallafall lugna henne med att det löser sig. Sen kommer hon på att hennes bagage är i andra bussen och sitter och är arg på sig själv och lite panikslagen att hon inte tänkt efter och sett till att få detaljerna (jag kan definitivt relatera).

Men det kan jag iallafall reda ut med chauffören. Väskan ska byta buss någon gång under vägen och det gjorde den. Sen berättar jag för chauffören om hennes reservationsproblematik och så visar det sig att chauffören har hennes bokningslapp från hotellet. Så all good.

Och nu Johan, om du läser.. idag var det riktigt nice att kunna ryska.

Och nu sitter vi och åker och åker i en aggressivt skakande stor minibuss på en lite regnblöt väg i vad jag tror är ganska hög hastighet och jag har ett enpunktsbälte runt midjan och en ganska trumpen rysk lady sovande tungt mot min arm brevid mig.
Känns fantastiskt 🙂.

Nyss fick vi stanna för kor som gick över vägen, vilket fick mig att skratta högt, vilket fick alla att kolla konstigt på mig.
Och det går verkligen lösa kor överallt. Tur att jag inte bor här. Eller i Texas berättar amerikanska medresenären. Jag är liksom rädd för kor.

Jag fick mig också till livs att i Skottland så målar man sina får för att hålla reda på vilka man äger. Måste nog åka till Skottland och se detta tror jag.

Oh och när vi kom fram så ösregnar det. Tungt. Och jag fick bästa ryska servicevälkomnandet, Idiotförklaringen!!, för att jag frågade vart matsalen när jag skulle bli visad till mitt rum.
Men för typ första gången i mitt liv så tror jag att jag hanterade det på perfekt ryskt sätt. Alltså tackade extremt spydigt för hjälpen och log överseende. Och det funkade klockers. Personen var supertrevlig när hon visade resten. Tack vare Nadja i Moskva som visade hur man gör 2003 så fixade jag det.. såhär 15 år senare.

Sen skulle jag hitta mat tänkte jag:
Haha försökte på mitt eget hotell först. Det skulle jag inte ha gjort. Först fick jag en lättare idiotförklaring (igen, men av någon annan än första gången) för att jag inte hade beställt igår. När jag förklarade att jag anlände först idag så kallade hon på receptionstanten som bekräftade att jag inte hade beställt när jag kom heller. Vilket jag kanske hade gjort OM NÅN HADE UPPLYST MIG OM DET). Och sen sa hon att det fanns någon mat. Och fräste om jag skulle ha den eller inte för 500 rubel. Vilket inte är alls mkt. Men hon ville inte säga vad det var utan kastade runt olika tallrikar. Där någonstans gick min gräns så jag tackade för mig och gick någon annanstans.
Jag tänker att jag nog gör det alltid minus frukost som är förbetald. Känns som ett fint beslut för själen. Och nej jag hanterade det inte alls lika bra som första gången idag. Jag blev purken. Jag skyller på att jag var hungrig.

I övrigt så är det ett okej hotell/hostel. Det är rent, fräsch duschar och i allmänhet ganska trevligt. Minus personalen då ☺. Om nån tänker sig hit rekommenderar jag faktiskt Nikitas istället. Där är reception trevlig. Även om restaurangen inte var öppen när jag kollade. Ingen aning om hur fräsch det är dock.

Imorgon ska det vara bättre väder. Håller alla tummar för det för jag vill ut i naturen och gå

Kommentarer
Postat av Aino Mellin Svanqvist

verkligen tur att du kan ryska. tur att du kunde hjälpa tanten med bagaget. . Har gjort Arvika idag, men glömde typiskt nog att köpa te. får visa pappa imorgon vad du skriver.Kram

Postat av Aino Mellin Svanqvist

i Skottland är det fåren som äger vägen

Britt Svanqvist
brittoj Publicerat