Barcelona

onsdag 12 september 2018 Barcelona, Katalonien, Spanien

Det känns helt rätt att ha lämnat ett regnigt Göteborg för ett soligt Barcelona. Vi har haft superfina dagar, perfekt klimat runt 25 C, och sol.
Tiden har bara sprungit förbi, och vi har mest käkat gott, umgåtts med Oskars familj och strosat runt i staden. Badat i havet har vi också gjort.
Mitt favoritställe är helt klart den gamla stan- Barrio Gotico, Här finns så många små gränder, att gå vilse i, och affärer som inte hör till det vanliga att besöka, kring murar och gamla byggnader och kyrkor. Läckert!
Turistattraktioner som vi har avverkat är bland annat La segrada de familia, ( katedralen), Gaudi Parken, och sedermera åkt teleferico upp till Sants Montjuic. Några spektakulära vyer har vi fått skåda, men annars så är ju det klassisika sevärdigheterna väldigt svåra att uppskatta då man inte vet historian bakom, men allt som oftast är det något som man känner att man " borde" göra.
Maten här har juh varit höjdpunkten, då det finns ett stort utbud av både vegetariskt/vegansk kost men också väldigt mycket Tapasbarer och fisk/skaldjur. Igår var vi på Teresa Carlos en populär restaurang. Vi käkade, Tacos gjort på Jackfruit, och Glass som hade smaken av masala chai. En väldigt påhittig, inovativ och smakrik måltid. Tapas åt vi också på ciudad comtal, med rätter allt ifrån skaldjur, till små smörgåsar, till omeletter, också väldigt mysigt och lyxigt ställe att äta på. Faktiskt första gången jag äter Tapas, helt otroligt! Spanskan flyter på, trots att det pratar Catalanska så hänger vi med bra!=)
Lite bilder kommer oxå på det som ovant nämnt!
Hasta luego!

Vanessa Öhrström