Ut och vandra. Andra dagen på ön.

torsdag 13 september 2018 Khuzhir, Irkutsk, oblast, Ryssland

Så anledningen till att jag åkte just till den här ön, bortsett ifrån att jag ville doppa handen i Baikalsjön, var ju att jag ville ut och vandra. Vilket kändes lite off med tanke på ösregnet som härjade när jag kom igår. Men idag var det jättefint väder.

Jag började dagen med att försöka mig på att få frukost. Som jag då alltså har förbetalat. När jag kommer till restaurangen (med lite skeptiskt mindset måste jag erkänna) och säger att jag vill ha frukost så får jag tillbaka att jag skulle ha beställt det igår. Men eftersom jag räknade med att nån skit skulle uppstå (på vad jag anser är förekommen anledning) så hade jag beväpnat mig med en kopia av min reservation, där det klart och tydligt på engelska (som matladyn inte pratar) står att frukost är inkluderad. Vad kan gå fel?? Jag förklarar att eftersom jag betalat för maten så förutsätter jag att den ÄR beställd. Och ser antagligen ut som en bitter grävling beredd att tugga på interiören samtidigt. Och score det går helt rätt, hon ber mig (snält) vänta ett par minuter så hon kan fixa maten. Och jag får frukost. Som är stor. Och god. Och hon är trevlig när hon serverar. Fantastiskt.

Så jag tänker revidera min rekommendationfrån igår lite.
Hoteĺlet/hostellet/restaurangen
Rummen är bra
Rent
Fräscha badrum.
Bra läge
Bra frukost
Wifi finns
Alla regler finns på lappar överallt på engelska.
De pratar enbart ryska. Det kan vara ett problem om man själv inte pratar ryska.
Obefintlig information.
Personal på krigsstigen på sovjetryskt maner. Fast jag antar att om man inte fattar vad de säger så låter det likadant som allt annat som sägs.
Wifi finns eg bara i matsalen, även om den i omgångar även funkar på mitt rum.
Ät inte middag här om du inte gillar att bli förnedrad när du är hungrig. I övrigt så är det okej.

Efter frukosten böt jag vandringsskor. Gick och köpte ett bandage, för jag har av nån anledning en svullen fot. Absolut ingen aning om vad jag gjort men jag vill iallafall kunna packa in den om det blir katastrof och jag har lång väg hem (till hotellet, jag vet att jag har jättelångt hemhem).

Sen bar det av. Nu valde jag troligen den mest turistiga vägen av dem alla. Haha det var folk ungefär överallt. Men helt okej. Men shit vad vad vacker det är. Jag blev verkligen helt begeistrad. Man ser bergen på andra sidan vattnet. Och strandlinjen. Och bergsformationerns. Och Baikalsjön. Och skogen inåt land. Helt fantastisk.

Såg ett par snubbar som jag först trodde att de gjorde någon slags yoga på en klippa, men insåg sen att de posade fint för sin drönare som jag antar fotade dem. Säkert kul, men jag tyckte att jag packade för mycket skit att dra på. Härligt att andra också har konstiga prioriteringar.

Träffade på holländska damen från igår. Hon hade kommit till sitt hostel som ägdes av en pensionerad tyskalärare. Så vi slog följe. Det var trevligt. Enda abret var att hon var livrädd för att gå vilse så hon ville inte alls gå längre inåt land på tillbakavägen så det får bli en annan dag. Så jag var ute ungefär 5 timmar.

Sen gick jag och handlade kefir, nötter och ett oerhört användbart hårband som är grönt och som det står “Baikal” på. Fast lite coolare, lite bättre för det är med ryska bokstäver!!.