Brev 5

torsdag 13 september 2018 Bordeaux, Aquitaine-Limousin-Poitou-Charentes, Frankrike

Brev 5
Första kvällen i Logrono bestämde vi att träffas i receptionen. Ja där stod vi 12 personer, med var sin karta och granskade var vi skulle gå, för att komma till gamla staden, när vi skulle besluta vart vi skulle gå, så pekades det kompassen rund. Diane insåg vårt dilemma och utsåg CG & Inger som guider och sig själv som ansvarig att gruppen höll ihop.
Vi hittade ett torg med uteservering och beställde lite att dricka, spännande, alla fick något att dricka, men inte vad de beställt. Annika beställde rött vin fick öl, bytte till sig ett glas vitt, osvenskt, men charmigt. Något att lägga på minnet är att uteserveringar öppnar förs kl. 20.00. något vi inte är vana vid norden
Vår utsedda reseledare bokade ett bord för oss, med en engelsktalande hovmästare. Detta med engelsktalande, skall man inte ta bokstavligt.
Men trevlig miljö och sällskap. Jag beställde bläckfisk och trodde att det skulle vara friterat eller kokt, men inte. In kom fiskbullar, Annika beställde stekta lammben, mest ben. Vitt eller rött vin efter behag. Ytterst trevlig måltid. Riktigt gått att äta, vinet hade hög klass, såväl som gästerna inte blaskigt och tråkigt.
Framåt småtimmarna bröt vi upp, Diane hade mycket att göra. Med andra ord, vi hade riktigt roligt.
Onsdag morgon började i ottan, som alla expeditioner gör, om man får tro reseskildringar, och äventyrsberättelse, således vår också. Rioja och Baskien har ett vackert och böljande landskap. Här och var dök det upp små byar, charmiga,
Första vinprovningen började på en vingård som hette Vivace låg väldigt vackert på en höjd med vinfälten liggande nedanför och bergen bakom, det är bergen om gör miljön så lämpligt för Rioja vin.
Själva vingården var en vacker och harmonisk byggnad, med museum och konstgalleri.
Visningen skedde av en ”engelsktalande” guide. Förstår att bra vin kostar mycket. Bra vin förutsätter mycket manuellt arbete. Lagringen sker på ekfat antingen fransk eller amerikansk ek. priset för faten är 4000 sek för amerikansk och 8000 sek får fransk. Eken ger olika smaker. Fina vingårdar använder faten en gång, sen säljs de till andra (såmre) vingårdar, eller Whisky destillerier.
Detta med sämre skall vi inte ta så högtidligt på. Det vita vinet var inte i min smak, det röda mer smakfullt, men nej. Vi köpte inget.
Sen fortsatt vi till en liten stad, som varit garnisonsstad en gång. Vi åkte buss så långt det gick, svettigt för Anna vår spanska chaufför, mycket duktig. Sista biten upp fick vi ta hiss, ja ni läste rätt HISS.
Vacker gammal stad, med sin fästning, trånga gränder. Gemytlig helt enkelt. Här blir det fint att ta en gatuvandring tänkte vi, men först lite att äta. Christer och jag delade på en Pizza, Annika & Eva beställde in något annat. Gott var det och ölet mjukt och fint. När vi var mätta och belåtna, var tiden ute, ner till hissen och sen hissen ner till bussen för vidare transport till Vingård nummer 2.
Samma procedur där. Visning, vinprovning och beskrivning om vinets förträfflighet-
Det vita smakade lite väl mycket socker med jäst i. Det röda blev bättre ju varmare det blev, det var så vinet var, enligt guiden. Tvekade lite, men köpte inget.
Spanien är vackert, giller deras sätt att bygga på, lite tidlöst, nytt som gammalt.
Hemma i Logrono tog vi det lugnt, gick ut och åt, sen i säng. Ligger efter med sömnen.

Östen Gustafsson
Senast aktiv - från Mönsterås, Kalmar län, Sverige
Kommentarer
Postat av Anna Wiklander

Jösses! Vilka äventyr, ni kommer att behöva vila upp er när ni kommer hem.🤣

Postat av Maria

Vad är det jag hör! Köpte ni inget Rioja vin! 🙈
Vilka äventyr! Hissen låter mkt spännande. Har ni några bilder från den.

Östen Gustafsson
Familjen G:sson Publicerat

Lite skämmigt men glömde de, ja,jag vet skulle gjort det. Det är en självklar bild. Vilka samhällen har hiss för att komma som entreport. Tror Bertil tog kort på den, skall tjuva lite.