Brev 6

torsdag 13 september 2018 Bordeaux, Aquitaine-Limousin-Poitou-Charentes, Frankrike

Brev 6.
I dag fick vi beröm av Anna (Chauffören) Punktliga skandinaver.
Vi startar vår resa mot Bordeaux, lite stuk av södra Norge, berg och kullar, vackert. Ömsom sol och ömsom dimma. Ja typiska berglandskap. Huvudstad i området är Navarra ca: 200 000 invånare. Vi är fortfarande   i Baskien. Vi märker inget av ETA. Men både Baskien och Katalonien är små krutdurkar. Baskien har byggt upp sin industri och ekonomi, har stor självständighet från Spanien. Historiskt betingat. Spanien såg till att ta alla inkomster till södra Spanien med Madrid i spetsen, guld och silverskatter från Sydamerika. Från andra kolonier också naturligtvis. Därför fick Baskien lösa sin egna problem. Historiskt måste detta landskap varit svårt att inta och framför allt behålla. Vilket den store Napoleon fick erfara. När man reser eller hör resereportage önskar jag i djupet av mitt hjärta, att få höra om en plats, utan stora härförare, och hjältar, fred och välmående.
Nu har vi varit i Bayonne, samma namn som skinkan. Gamla staden, med anor från romartiden, säg vilka städer som inte har det södra Europa.
Vi parkerade bussen vid en gammal fästning från elva hundra talet byggd under engelsk tid. Området var under engelsk regim i ca: fyrahundra år innan de blev utslängda. Staden ligger i franska Baskien.
Bebyggelsen har en annan karaktär, inte så mjukt som i Spanien. Men deras matbutiker, helt fantastiska. Baskerna verkar ha en sensuell känsla för mat, inte bara att det skall ge energi helst kalori och kolesterolfritt. Nej här verkar det vara en livsstil, lite åt det sensuella hållet. Gillar det.
Saluhallen var fylld av läckerheter, köttet, fint marinerat, patéer, korvar såser senapkryddor.
Snålvattnet började rinna. Vi åt där sallad med rökt lax, Lasagne och sallad med sparris, bräckt skinka med bröd. Det blev godkänt med beröm, tyvärr måste jag avslöja, att det blir mest öl till maten jag dricker, inte vin.
Sitter på hotellrummet i Bordeaux. Vi skall strax åka ut till en restaurang och smörja kråset.
Jag har beställt ankbröst till huvudrätt, mums, Annika kyckling.
I morgon blir det lite Bilder,

Östen Gustafsson
Senast aktiv - från Mönsterås, Kalmar län, Sverige
Kommentarer
Postat av Maria

Mums! Man blir ju riktigt hungrig när man läser din berättelse. Baskien verkar vara en höjdare.