Social men regnig torsdag

fredag 14 september 2018

Sista som hände i onsdags var att jag åt middag på bistron vid ett annat hotell. Och hör svenska. Så jag presenterade mig (lite för att det var lite skönt att prata svenska en stund och lite för att det är lite nice att veta när det är folk som kan ena egna minimala språk i rummet när man inte förväntar sig det).

I vilket fall, vi parkerade oss vid samma bord och ändade upp att ha en supertrevlig kväll. Kul! De var också ute och transibiriskatågade, men åt andra hållet och skulle in i Mongoliet och vidare till Kina.

Båda två arbetade som sjuksköterskor och hade sagt upp sig för den här resan och var inte helt säkra på vad de skulle göra när de kom hem. Troligen gå till något privat företag som hyr ut sköterskor för att få bättre betalt. Vilket såklart är både lite sorgligt att höra och totalt självklart att man gör i den verklighet vi lever i.

Men nog om det och tillbaks till restaurangen på hotellet: Igår kväll så gick jag innom och skulle se till att göra den där jäkla reservationen för att slippa diskussion om frukost idag. Och fick då veta att jag skulle göra den anmälan hos administrationen. Men hon sa också att hon fixar frukosten till idag. Hurra tänkte jag och drog vidare dit jag tänkte äta för kvällen. Idag efter frukosten som var helt bekymmerfri så gick jag till administrationen och sa till. Och hon var helt oförstående. Så jag förklarade att jag hade fått information från köket att så måste göras och då tar hon tag i mig och släpar med mig till köket och grälförklarar för köketladyn att jag har betalat för alla dagar och inte måste förbeställa och sen drar hon. Och köksladyn upplyser mig ganska förorättat om att hon minsann aldrig sagt att jag måste förbeställa frukost och att hon minsann sa igår att frukost skulle finnas och att hon aldrig sagt att detta skaĺl anmälas till administrationen. Aldrig aldrig har detta uttalats från henne. Haha aja, det var liksom inte värt att ta någon diskussion om saken så jag sa bara att jag nog hade missuppfattat då (vilket jag verkligen inte hade) och tackade för mig. Så jag hoppas att frukostdramatiken är över nu. Men jag tänker inte äta middag där.

Och internet är sönder. Det funkade inte onsdags och det funkar inte idag (torsdag).Och när jag sa till så sa administrationen att det var vädret. Det regnade alltså lite. Idag funkar det inte heller. Då sa hon att om det är trasigt så är det trasigt. Så jag bad henne att iallafall starta om det. Lite oklart om det gjordes, men det funkar fortfarande inte. Så får väl gå till kafeet med internet sen då. Fantastisk.

Nu ska jag ut på en tur och sen ska jag luncha med tjejerna från igår innan de åker tillbaks till Irkutsk. Åh just det. Typ nästan alla på hotellet lämnade idag. Bara jag och två franska damer som mest springer runt och fotar varandra i olika hammockar som är kvar. Men jag misstänker att det lär anlända en ny hög med folk snart.

Jag hann inte med så mkt idag egentligen. Var ute ca 1.5 timmar innan lunch och kollade in ena halvan av byn. Sen lunchade jag med svenska tjejerna tills det var dags för dem att åka tillbaka till Irkutsk. Då hade det börjat regna så jag satt kvar och hade häng med finska mannen och amerikanska kvinnan från bussresan hit i nån timme till. Och sen tog jag tårta och en te och hängde kvar nån timme till igen. Och då hade det slutat att regna och jag gick ut och lerklaffsade runt andra halvan av byn och hittade en supermarket. Hurra. Jag älskar supermarket och att gå och plocka varor själv istället för att i småaffärerna behöva berätta vad det är jag vill ha på kioskmaner. Det är svinjobbigt när man inte vet vad sakerna heter.

Byn är ganska mkt större än vad jag trodde. Vilket inte betyder att den är stor iofs. 1500 invånare ungefär. Plus massor med turistboenden. Och en jäkla massa kor och efterhängsna hundar överallt.

Alltså korna. Jag är lite i chock över dem. Idag såg jag ett koslagsmål också. Sådär på öppen gata. Helt galna. Haha jag är ju inte mindre nervös runt korna nu. Fast hundarna har jag typ fått vänja mig lite vid. De följer efter på mer eller mindre nära avstånd. Men verkar ganska friendly. Jag andas och jobbar på zen. Det går ganska bra.

Jag fick med mig ungefär 5 cm av Khuzhirs lervällingväg hem också. Fattar inte hur de kan leva med de här skitvägarna. De flyter liksom bort. Eller fastnar under fötterna. Fick stå och typ doppa underdelen av fötterna i vattentunnan för att bli ens lite renare. Lerkaos. Jag älskar helt plötsligt konceptet GRUSVÄG om asfalt inte finns att tillgå.

Det är f.ö en snubbe som bor granne med hotellet som verkar ha någon regnritual där han går ut och går i cirklar på sin miniåker/lande så snart det regnar. Jag aer honom från mitt fönster när det regnar. Lite intressant och lite creepy. Jag undrar lite vad det gör mig iofs som iaktar från fönstret och fotar. Är det hör GDPR-kompatibelt?

Nu har jag iallafall parkerat mig i sängen. Klockan är 19.51 och jag känner mig helt asocial. Eller snarare färdigsocialicerad för dagen. Men det var en kul dag iallafall.

Kommentarer
Mereeva Afonso
mereeva123 Publicerat

Nice!

Hemifrån till väldigt öst och tillbaks igen

Dag 14 av 25
54 Bilder 2 Besökta platser 7 Dagböcker Till resan