13 september: Vilma och Ellen fick utmärkelser!

torsdag 13 september 2018 Invercargill, Southland, Nya Zeeland

På tordagsmorgonen när barnen gått till skolan städade jag huset. Efter det kom Melanie förbi. Eftersom det var lunchtid bjöd jag henne på grytan från igår och jag tog en macka och kaffe... Hon, barnen och hennes man som ska komma på besök, planerar ut och vandra i helgen. Eftersom de inte har några vandringsprylar alls erbjöd jag henne att låna, vilket hon nappade på. Hon fick med sig allt från ryggsäckar till sovsäckar, liggunderlag och tallrikar... Hon var förstås väldigt tacksam!
 På em efter jag hämtat upp Ellen och Ludvig från skolan, berättade de att de haft ”jumpjam” idag med skolan i stora hallen. Lärarna brukar utse några personer som de tycker gör dansen bäst och idag valde de Ellen, vilket hon förstås var glad och stolt över! Hon fick en choklad av dem för bedriften! Kul!
När vi kom hem berättade även Vilma att hon fått en utmärkelse av rektorn idag på assemblyn för att hon gjort en bra muntlig framställning om Sverige. Hon blev förstås väldigt glad över detta! Roligt! Hon berättade även att Mr Ripley, som hade coachat volleybollaget på träningen i onsdags, kom förbi klassrummet då deras vanliga lärare inte var där. Han gick då bara fram och ritade en stjärna på tavlan och skrev Vilma=star volleyballplayer, och gick sedan ut ut klassrummet igen. Vilma blev väldigt överraskad och klasskamraterna började sedan applådera stort! Härligt!
Per kom hem strax efter Vilma, vilket gjorde att vi kunde fika tillsammans, vilket var mysigt! Idag ”lyxade” vi därför med bla glass. Per hade kommit ifrån jobbet tidigare på em och hade även hunnit cykla en sväng till området ”Sandy Point”, som ligger några kilometer väster om Invercargill. Här finns mängder av olika områden för bla hästridning, go-cart, löpar- och promenadslingor och även slingor för mountainbike, vilket passade Per bra. Han tog en tur på en av slingorna innan han vände hemåt igen... Det hade varit en härlig tur i det fina vädret!
När vi fikat färdigt åkte jag hem till Isabell för att göra ett träningspass på studsmatta. Även min svenska vän Caroline var där med sina barn, vilket var kul!
När jag kom hem var det dags för kvällsmat och idag blev det rester... Efter det åkte jag till min kör. Min körledare Sarah hade mist sin mamma på morgonen, så hon kom inte. Sarah har ingen man eller några barn och hade stått sin mamma väldigt nära, vilket troligen gjorde det extra tufft för henne. Vi startade övningen med fika denna gången och gjorde sedan lite övningar och sjöng som vanligt.
Per och barnen hade även haft en bra kväll. När jag kom hem hade barnen somnat och jag och Per satte oss för att prata en stund innan vi också gick och la oss...