Sammanfattning

fredag 14 september 2018 Tours, Centre, Frankrike

onsdag 12 september 2018
kör ner till Skavsta efter jobbet och träffar syster på hotellet vid flygplatsen och checkar in.
5 minuter därefter så går strömmen och det visar sig att det gäller hela Skavsta och halva Nyköping.
Det var bara att vänta i stearinljus i lobbyn, ca 50 pers stod fortfarande i kön för att checka in.
Mild irritation uppstår när det visar sig att de inte har någon backup och att hela hotellet är obrukbart,
inga kassor fungerar, inga dörrar till rummen går att öppna, ingen mat kan lagas.
Vid 21.45 kommer strömmen igen och då meddelas att köket stänger kl 22 och att de endast kan servera pizza.
Väldigt stor irritation. Jag fick min pizza och ett glas vin sen var det bara att gå och lägga sig.

torsdag 13 september
upp 04.30, ducha, käka frukost, upp på rummet och hämta syster som sovit.
Promenerade över till flygplatsen och flög första etappen till Stansted, London (2h30m). 5 timmars väntan men det var
 strålande solsken så vi passade på att sola lite. Lunch och sen var det flyg nummer två till Tours de Vale.
Det var nog en av de minsta flygplatser jag har landat på, terminalen var inte större än din vanliga ICA-butik.
Jag hade läst på och visste att det inte fanns flygbuss men att taxi brukade ha koll på när flyg kom in (d.v.s. ett om dagen).
Inga bilar stod uppradade så vi väntade, 10 minuter så kom det en, 10 minuters resa in till hotellet (€15).
Ibis Budget för 500 kr/natten för ett rum med 3 sängar och egen duch på rummet är helt prisvärt och ligger
ganska centralt, 100 meter från tågstationen och 1 km från gamla stan. Promenerade ut och käkade middag
på torget i gamla stan. Letade efter en supermarket att kunna köpa med en flaska vin till rummet men tji, alla
hade stängt klockan 18.

fredag 14 september
Gick och käkade frukost, hämtade syrran och sen gick vi till hyrbilsfirman och hämtade bilen. Ställde in GPS på att undvika
motorvägar och så bar det iväg, så jag kan lugnt säga att jag har sett den franska landsbygden, vi blev dirigerade till
all sköns småvägar, det var ju pittoreskt. hittade en liten restaurang i en liten by några kilometer ifrån slottet och
vilken överraskning, det var en helt superb matupplevelse, ett par som driver där hon serverar och han lagar. Sallad till
förrätt och en perfekt tillagad torskrygg till huvudrätt med typ "paella ris" som tillbehör.
tog oss fram till slottet och promenerade runt i parken i en timma, sen var det beställt en guidad tur som vi följde med men
den var naturligtvis på franska, hon meddelade att hon kunde göra en summering på engelska vid varje etapp och vi följde med
en bit men tröttnade efter en stund då det var mycket tid att bara stå och lyssna på oförståeligt babbel för att sen få en
kort beskrivning på engelska som vi likaväl kunde vara utan. Så vi avbröt och promenerade lite mer på egen hand.
Det är ju sagt att i år är ett "provår" för att få till alla rutiner och logistik så det får man kanske ta, men till nästa år hoppades
de att de skulle kunna ha särskilda guidningar på engelska.
Det ska bli intressant att följa hur utveckling kommer att ske.
Nu stänger slottet för allmänheten i slutet av september och då kommer de första renoveringsdelarna att påbörjas, det kommer i
första hand bli att säkerställa vissa delar så att de inte förfaller mer och att avlägsna invasiva växter som slagit rot
i grundstrukturen så att man i nästa steg kan börja delvis renovering. Det finns ingen plan på att renovera slottet, utan
mest att säkerställa det så att det inte förfaller mer och att det blir mer accessbart för allmänheten, idag fick vi bara
gå runt i parken då slottet är alldeles för riskfyllt att beträda. Kapellet fick man dock gå in i en bit som ni kan se på
bilderna.

Har käkat en mycket god och prisvärd middag ikväll och imorgon är det bara att ta en hel dags resande tillbaka till Nyköping.

Christopher Såthén
Senast aktiv - från Flen, Södermanlands län, Sverige