Utforskar stan vidare i min ensamhet

lördag 15 september 2018 Khuzhir, Irkutsk, oblast, Ryssland

Fredag och hurra att jag får sällskap av känt folk på söndag.

Idag funkade frukosten finfint. Jag tror vi är på samma sida bron nu restaurangen och jag. Men det är inte direkt lätt att göra rätt när inte alla delar av verksamheten har samma uppfattning om hur det ska gå till. Hurra för dokumentade processer :).

Idag har det börjat bli kallare och alla jag känner har åkt härifrån så jag känner mig lite ensam. Internet funkar fortfarande inte på hotellet vilket är lite smått irriterande faktiskt. Men jag har å andra sidan massor med tid för reflektion och mindfullness. Och det är faktiskt rätt trevligt. Men det ska bli skönt dels när mina reskamrater komme på söndag och dels när jag drar nån annanstans där det finns asfalt på måndag.

Idag har jag vandrat nån timme på fm och blött ner fötterna i Baikalsjön i nåt slags patetiskt försök att fylla på en flaska med lite baikalvatten åt en himla fin vän som alltid velat åka hit men inte genomförde. Ska göra ett nytt försök imorgon och ta med en mugg.

Nu ska jag gå och hitta lite kefir och dra ut på tur två. Blir nog bara ett par timmar för det verkar som det ska regna igen ikväll. Och som jag nämde, det är helt klart kallare, men det hade jag räknat med så jag beväpnar mig med långkalsongerna. Det svåraste här är faktiskt att hålla kängorna insmorda såpass mkt att de inte ska läcka mellan all lera och regnattacker. Jag borde ha tagit med mig en diskborste för att få bort skiten.

Turen jag var på idag genererade två funderingar:

1 jag undrar vad det är för folk som bor här. Jag vet inte riktigt vad folk lever av här, men jag uppfattar det som att det under högsäsong är mkt turism. Högsäsong kan vara både sommar och vinter men med helt olika inriktning såklart. Men jag vet inte säkert. Jag tror att fiske tidigare var ganska stort. Men jag hörde, vilket jag absolut inte på något sätt kollat upp och bekräftat, att man utarmat sjön på fisk så det just nu inte är tillåtet att yrkesfiska på x antal år för att beståndet skall öka igen.

Men hur som haver. Det känns som att det inte är så extremt mkt pengar i vare sig turism eller fiske för fler än några väldigt få. Men ändå känns byn/stan himla… ny. Det finns absolut en massa ruckel som står och staket som håller på att ramla ihop, men rucklen verkar vara mer förvaring eller för boskap och själva bostadshusen är liksom både nya och välgjorda. Sen finns det några jättehus som verkar tillhöra “eliten”. Jag har eg inga åsikter om det hela mer än att det gör mig nyfiken. Får googla när jag inte bara har en mobil och begränsat med internettid att tillgå.

2 på 90talet i Årjäng så skapades det en yrkeslinje som hette “friluftsteknik” och som medförde en smärre (och ganska trevlig) invasion av VÄLDIGT sportiga människor till Årjäng, som annars hade en hyfsad.. raggarkulturstilistisk framtoning.

Detta innebar att stora delar av mina gymnasiemedmänniskor vände på en femöring stilmässigt och det var haglöfryggsäckar, kängor med speciellt märke (jag har ingen aning om vilka kanske Haglöfs med) och typ nån skid/vandring/hurtighetsjacka som med fördel var röd eller gul eller nåt (och säker Haglöfs).

Jag hade varken lust och absolut inte råd att se sportig ut (misstänker att det nog var fler familjer som inte hade råd, men som tog sig råd för att främja.. nånting..ty Haglöfs 🤔). Men jag råkade kolla mig i ett skyltfönster idag och jag ser verkligen ut som jag har klätt ut mig till en friluftstekniker. Fast lite fel. Äger ingenting feån Haglöfs. Haha det var lite chockartat, kändes både fel (jag är inte ett dugg sportig) och lite rätt (kontexten känns lämplig). Och jag blev lite glad, för det var en hel del himla fina människor och tillfällen jag tänkte tillbaks på. Kul.

När jag kom tillbaks till hotellet så hade det anlänt nya personer på våningen nedanför mig som blev visade tillrätta av damen som mästrade sönder mig när jag anlände. Haha ladyn i paret frågade tjejen på engelska om hon fick fotografera henne. Vilket hon inte fattade eftersom hon inte pratar engelska. Så jag översatte. Hon gick med på att bli fotograferad lite förundrat. Sen när hon gick så frågade hon mig varför människan ville fota henne och när jag svarade att de nog tyckte att hon såg genuin ut så såg hon först lite nöjd ut sen kom hon nog på att hon förstörde sin buttra framtoning, för då fräste hon nåt om bindgalna turister. Och turisterna var helnöjda.

Utsikten från mitt rum är verkligen spektakulär. Är det inte mannen som gör ritualer så är det fårorgier. Haha hade ingen aning om att gubbefår var så vingliga. Han ramlar liksom åt sidan hela tiden. Är det alltid så?

Jag bokade en exkursion till imorgon lördag. Det fanns 2 olika, en på lördag som är nån slags busstur och vad jag tror är en hike. Det ska finnas berg och vara vackert. Den andra var en båttur till en annan ö och hade nåt slags hälsotema. Jag misstänker att det innefattade att dricka hälsosamt saltvatten, vilket ses som nåt bra här. Saltvattnet avgjorde, jag kör bergen

Kommentarer
Postat av Aino Mellin Svanqvist

Graffitin är ju riktigt snygg

Britt Svanqvist
brittoj Publicerat