Exkursion och sällskap ankommer

söndag 16 september 2018 Khuzhir, Irkutsk, oblast, Ryssland

Lördag
Frukosten var problemfri idag också. Hurra
Efter frukost ställde jag upp mig för att invänta turen. Och träffade 2 norskar som skulle på samma tur. Det var f.ö de som fotade personalen igår. Uppfattade inte då att de var norrmän.

Och sen började det. Bussen kom och sen visade det sig att jag typ inte var anmäld. Men det ordnade sig. Föraren pratade bara ryska så norrmännen var mäkta glada att jag var med.
Sen visade det sig att norrmännen skulle vara i en annan buss. Det är inte så jätteuppstyrt här.
Bussturen i till naturreservatet var i ärlighetens namn ganska hysteriskt guppig, alla vägar här är som puckelpistar, och väckte en hel hög med frågor.

• Varför finns det 2:n parallella vägar i skogen och på steppen och i lerhögen.
  • Varför väljer chauffören att köra på den som är sämst och mer ser ut som en lerig crossbana och inte den som ser ut som en.. väg. För att vi ska få safariekänsla?
  • Varför väljer han att köra rakt ner i lerpölen så att vi nästan fastnar? Nästan varje gång gör han det?

Haha det känns som att detta kan bli spännande.

Ett par fantastiskt vackra och extremt turistfyllda stopp senare så har jag insett ett par saker.
1 det är kallare än vad jag trodde att det skulle vara. Så jag har klätt på mig även worst case-kläderna.
2 jag sprang omkring och hatade mig själv på stopp ett för att jag hade glömt vantarna hemma och funderade på att sätta på randiga sockar på händerna istället. På stopp 2 så hittade jag dem i väskan. Hurra. Fast min väska är fan ett svart hål. Nån som har några bra tips på hur man slutar med det?
3 JAG ÄR INTE PÅ RÄTT GUIDAD TUR. Haha vi åker norrut och jag skulle söderut. Undrar vad jag kommer att få se. Hoppas det är nåt intressant. Och jag vill tillstå att administrationen skickade på både mig och norrmännen på bussen, jag hittade inte på själv att jag skulle med just den här.

Hittills är det väldigt kustcentrerat. Är rätt säker på att vi åkt både över stepp och taiga iallafall. Jag hoppas lite att jag får se miniöknen också, men kusttemat pekar på att det inte kommer att vara ett utav målen.
Stoppen är mestadels lite för långa. Det tar inte så lång tid att titta på några klippor och fem buddistgrenar fulla med buddist/turisttrasor och ta några obligatoriska “fören på titanic fast på nån klippabilden” och såklart hoppbilden × 2. Jag hinner bli rastlös ju. Men det är fortfarande fantastiskt vackert.

Jag börjar inse att det här med att chauffören hela tiden väljer sämsta vägen nog är mer en fråga om att han gör en bedömning om vilken väg som kommer att vara i bäst skick längre fram. Fast hittills har han haft fel 5 gånger utav 6, men då var iofs den andra vägen tokkatastrof så all heil för att vi inte åkte den då.

Vi avslutade vid ett ställe med helt fantastisk utsikt. Fortfarandevid kusten så nån miniöken lär det inte bli. Men det var så extremt vackert. Och extremt mkt människor. Också fick vi på platslagad fisksoppa som lunch. Allt som allt var det en fantastisk tur även utan miniöken.

Söndag
Vandrade ut åt det håll jag inte hunnit med efter frukost och funderar lite om inte öknen ligger brevod Khuzhir och är en produk av lite väl hardcore skövling av skogen.

Sandlådan har iallafall med små undantag krupit upp väldigt långt upp på land. Det görs små försök att återplantera, men projektet verkar väldigt nytt.

I vanlig ordning så är det himla vackert. Mer så i skogen än i sandlådan. Det är helt klart nice att se nåt annat än kustlinjen, även fast jag förstår att man är stolt över den. Och massor med kor. Jag börjar dock vänja mig. Vilket mer betyder att jag inte gömmer mig bakom närmsta större föremål som inte är en annan ko, snarare än att börja spontanmjölka dem.
Strax kommer Tobbe och Angela, så nästa projekt är att möta upp dem. Det ska bli härligt med lite sällskap.