Alldeles intill vårt boende i Sudersand, hittade vi denna minnesplats över Olof Palme.

En sammanfattning

måndag 17 september 2018 Visby, Gotlands län, Sverige

Vi har precis kört ombord på färjan som ska ta oss tillbaka till fastlandet efter en vecka här på Gotland.
När vi anlände till Gotland i tisdags, åkte vi direkt upp till Fårö där vi hade bokat 2 nätter på ett vandrarhem.
Lågsäsongen började för någon vecka sedan, därmed var det inte många turister kvar, men då var de flesta restaurangerna också stängda.
Vandrarhemmet var en del av en större anläggning med främst stugor. I vandrarhemsdelen finns det 6 rum, första natten var ytterligare ett rum uthyrt, men de checkade ut tidigt på morgonen därpå. Därefter var vi ensamma i vandrarhemmet och troligen hela anläggningen! (Förutom några byggare som höll på med en tillbyggnad till receptionen.)
Andra dagen åkte vi runt Fårö och tittade på de många raukar som finns här. Det största området med raukar heter Digerhuvud, det är en sträcka på ca 3,5 km utefter Fårös västkust. Vi åt lunch på Kutens bensin som är berömt för sina crepes, de har både matiga och söta. Som tur var beställde vi bara en av varje för att dela, för dem var enorma! Vi valde en med gravad lax, stenbitsrom, creme fraiche mm och till efterätt blev det en med päron och mörk chokladsås. Omgivningen var fantastisk, massa gamla bilvrak, bensinpumpar, tandemcykel för att nämna några.
Efter två nätter på Fårö åkte vi tillbaka till Fårösund och tog en liten avstickare till Jungfrun som ligger norr om Visby, den högsta rauken på Gotland, maffig!
Därefter tog vi oss över till ostkusten och åkte långsamt neråt södra delen. Stannade till i Slite och hittade en thairestaurang (förvånade?) och satt ute och njöt av den. Hade bokat en natt på Holmhällar pensionat, charmigt familjeägt. Vi hade bokat en vandrarhemsrum och hade hoppats kunna boka deras trerättermiddag, men just denna dag var det 111 studenter där som hade beställt en egen meny bestående av kyckling med diverse libanesiska tillbehör, detta lockade oss inte så mycket så vi tog en liten biltur till Burgsvik och köpte grillad kyckling, baguette och grönsaker.
Vin hade vi redan inhandlat, på väg tillbaka till vandrarhemmet körde vi förbi Hoburgsgubben längst ner på sydvästra udden, vi var i stort sett ensamma där. Tillbaka på vandrarhemmet dukade vi upp utanför rummet och satt där och myste.
Fredag morgon åkte vi upp längs västkusten, det blev några stopp för fotografering.....åkte till Visby och besökte bolaget, det blev diverse olika sorters gotländsk öl som vi ska provsmaka tillsammans med Annika och Anders. Ett härligt par som vi träffade på Alor i Indonesien för två år sedan på en dykresa, verkligen jättekul att träffa dom igen. Nu har också Märtha, 9 månader anslutit till familjen. Vi stannade också till på ICA för att inhandla ingredienser till fredagens middag som vi lovat fixa, thaimat givetvis. När vi gick omkring där dök plötsligt Anders upp, han skulle fixa inköpen till frukosten! Åkte gemensamt till deras hus som ligger fantastiskt vackert nära Högklint. Annika anslöt efter jobbet och vi hade en trevlig fredagkväll. Lördagen började med en lång och stilla frukost innan vi åkte in till Visby där vi promenerade runt i nästan 4 timmar. Vi besökte bland annat Annikas butik/smedja där ett par örhängen inhandlades, därefter till Kranku där vi köpte massa olika sorters te. Vi åt lunch och avslutade med en saffranspannkaka på gotländskt vis, smaskens!! Sen var det dags för hemfärd och fixade iordning oss litet för att sen ta en taxi in till Visby för att äta middag på G:a Masters, lamm och ett gott rödvin!! Avslutade med en drink på Surfers, rom och ingefära plus något till. Tog sen en taxi hem igen och avslutade kvällen med litet whisky, rom och gin.
Söndagen började som igår, en lång och stilla frukost och sen en härlig promenad där vi hittade litet fossiler som är 450 miljoner år gamla! Åkte sen in till Visby och åt indisk lunch och sen var det dags för glasblåsning! Jari och Anders blåste varsin flaska och Annika och Eva-Helen gjorde varsin oljelampa, jättekul.

Jari Och Eva-Helen Oinas
Senast aktiv - från Solna, Stockholms län, Sverige
Kommentarer
Postat av Per Edblad

Gotland är vackert, det var ett bra val för en vecka. Roligt att ni fick se Raukar och slottet var fint. Personligen tycker jag mycket om Visby.
NÅ när blir visningen av foton från er fantastiska resa till Nya Zealand?