Brev 9

tisdag 18 september 2018 Rüdesheim am Rhein, Hessen, Tyskland

Brev 9.
Staden Beaune, By day var lika trevlig som på kvällen. Dagen börjande med en stadsvandring genom innerstaden. Hertigen som grundlade sjukhuset ”Hospices de Beaune” på 1400 talet bodde även i Bryssel, (han var inblandad i det 100 åriga kriget mot engelsmännen). Därför influenser av Flamländsk byggstil. Stadens arkitektur är 1600 tal och framåt. Hertigen som var rädd för skärselden, lät bygga ett sjukhus bara för de fattiga. Vi skall komma ihåg att det var under Katolska kyrkans mörka period, med avlatsbrev, gåvor till kyrkan o.s.v, allt för att slippa skärselden. Själva Sjukhuset är en mäktig byggnad som är öppen upp till tak, där finns olika figurer i taket, allt för att roa patienterna, korsord eller paddor var icke uppfunna då. Husets höjd ca: 30 meter, med ett mycket brant tak. Själva salen var 45 x 25 meter med 30 dubbelsängar. Salen var för både män och kvinnor. Sängarna var vid långsidorna, med ett bord mittemellan, för de som var friska nog att sitta uppe och äta. Slöseri med utrymme kan tänkas. Sjukhuset var i drift fram till 1945, fantastiskt.
Under själva sjukhuset och staden finns 2000 meter tunnlar och förrådsrum uthuggna ur sandstensberget, dessa är inklädda med romerskt tegel nu. Så när sjukhuset lades ned, blev dessa perfekta lagerutrymmen för vin. Varför tunnlarna en gång gjordes fick vi ingen klarhet i. Några framkastade idéer att det skulle vara för att utvinna byggstenar. Tveksamt. Tror Evas ide att det var källare för ovanliggande hus, som blev hopbyggda, är den mest rimliga. Blir så nyfiken att jag vill veta.
Under hela perioden som sjukhus, framställdes vin här, för att täcka kostnaderna. Patienterna fick två glas eller muggar med rött vin varje dag. Något för våra sjukhus kanske?
Nu är det ett rent vinlager och döpt till Hotel-Dieu med fina viner från Bourgogne och vingårdarna längs dalen. Vinstockarna börjar ge druvor till vinframställning efter ca: 20 år och fram till 80 års ålder. Stockarnas rötter gräver sig ned i den mjuka berg lergrunden till ett djup av ca:120 meter. Detta gör att plantan är okänslig för torka, men gillar sol. Detta året har varit ett perfekt år för vin.
Så var det detta med vinprovning känner mig osäker, okunnig. Vad skall vinet användas till mm. Ja så är prislappen mellan 300 och 600 kr flaskan. För att förstå något sätter jag betyg på vinet, helt enkelt utefter vilken smakupplevelse jag får. Givetvis tycker jag de dyraste smakar bäst. Jag använder Dianne som bollplank, hon är duktig.
Notre Dam finns även här, en vacker basilika med sina valv, målade fönster, i mjuka och även intensiva nyanser och helgonfigurer. Prång och krypin” bikt rum. Tycker de katolska kyrkorna är vackra och andas frid och ro. Verkligheten kan nog vara annorlunda, men den ser jag ej.
Kanske det är så bara för att de är sinns emellan olika, därför spännande. Skiljer sig från våra Tegner lador. som andas tristess och mörker.
Ja nu är vi på väg mot Alsaces, det omtvistade området mellan Tyskland och Frankrike

Östen Gustafsson
Senast aktiv - från Mönsterås, Kalmar län, Sverige