Mot Novosibirsk

onsdag 19 september 2018 Novosibirsk, Novosibirsk, oblast, Ryssland

Det var fantastiskt härligt att Tobbe och Angela kom till ön. Det var skönt att prata med folk som jag redan känner. Och de verkade hyfsat nöjda med hotellet också.

Idag är jag påväg tillbaka till Irkutsk med bussen och innan jag åkte så pratade med administrationen idag om det här att de inte har någon som pratar engelska på plats. Tydligen har de en person vanligtvis, men hon är sjuk så de ringer upp vid behov. Vilket funkar, men de kan ju inte kommunicera med 95% av gästerna. Och gästerna tror att de är otrevliga 95% av tiden eftersom ryska låter argt.

Hade situationen idag att administrationen gick förbi när vi åt frukost och sa “smaklig måltid”. Alla ser genast besvärade ut. Jag översätter vad hon sa. Och folk såg lättade ut. Alla trodde liksom att hon sa till om något som gjordes fel.
​​​​Det är ju lustigt, men tragiskt. Är rätt så säker på att hotellet samlat på sig 100 kg badwill sen engelsktjejen insjuknade.

Så när de frågade om jag trivdes och kunde rekommendera hotellet så sa jag som det var, att det är rent, trevliga rum osv. Men de kan inte engelska, vilket gör det svårt om man inte kan ryska. Hon var helt oförstående, påpekade att de ringde vid behov och att det är så sent på säsongen att det inte är ekonomiskt försvarbart att anställa nån som kan engelska nu. Och jag fattar grejen, men fortfarande.. har man 45 gäster på en vecka, 7 kan ryska. Resten kan man inte kommunicera med och de upplever situationen som olustig och börjar ackumulera saker som inte är tipptopp men som hade varit ok om man känt sig komfortabel. Jamen det är ganska mkt badwill för verksamheten.
Men det är inte min verksamhet och såklart inte mitt problem ☺.

Men för all del, kan du ryska eller bara är ute efter en genuin rysk upplevelse och tycker att det är ok att ta allt med tredjepart över telefon i sämsta fall (i bästa fall är engelskapersonen på plats) så rekommenderar jag absolut Naibaimar. Jag har sovit som en stock hela tiden jag varit här och bokstavligt talat vaknat med tuppen. Frukosten är bra för aktiva dagar, vilket jag förutsätter att man har om man åker hit. Vill man ha filmjölk och flingor så rekommenderar jag att man tar med det.

Ön är fantastisk, och definitivt väl värd att besöka. Om ni åker hit så rekommenderar jag att se till att ni har minst 2 heldagar och se till att ni har regn och lersäkra skor och kläder.

Resan tillbaks från ön var iallafall väldigt mkt mer tilltalande än dit eftersom det inte regnade. Och eftersom jag kan se ut genom fönstret nu så ser jag fantastiska hösten. Färgerna varierar från lilaröd till klarorange till höstgul. Älskar hösten!

Varningsskyltarna här varnar för tamboskap och inte vilt. Logiskt såklart med tanke på att korna typ steppar upp på vägen mest hela tiden. Undrar vad olycksstatistiken med kor är här.

Hann med tåget med god marginal. Tydligen så adderar regn sisådär 2+ timmar till resan på ön. Så jag var faktiskt lite småberedd på kaos. Men icke. Fantastisk resa det här. Allt går så smidigt. 1.5 dygn tar den här etappen.
Men min kudde luktar jättesunk inser jag såhär morgonen efter. Jag trodde hela tiden att det var någon medresenär. Jag ska sanera huvudet när jag kommer fram till hotellet inatt

Det är generellt mer höst här än på andra sidan Baikalsjön. Mkt likeble. Men jag inser nu att jag kommer att missa hela bästa fina hösten hemma. Aja det finns ju alltid nästa år iallafall.
All tågtid ger mig hyfsat bra med lästid iallafall. Är väl uppe i 7 avslutade böcker och 7 som jag läser parallellt eftersom jag blir rastlös av allt stillasittande.

Träffade en rysk/israelisk snubbe och en ryskrysk snubbe på tåget. Härligt med lite häng. Masade mig till restaurangvagnen med dem och sen när tåget ankom Novosibirsk och stannade där i 60 minuter så följde de mig till hotellet som ligger himla nära stationen. Båda skulle till Omsk så får se när jag kommer dit om vi hinner ses en sväng. Vi är iallafall vänner på Facebook och är det allvar 😀.

Hotellet här är fantastiskt fräscht och bra frukost. Nu jäklar ska jag upptäcka Novosibirsk.

Kommentarer
Postat av Aino Mellin Svanqvist

du är som morfar - samlar på människor

Postat av Börje

"Nu jäklar ska jag upptäcka Novosibirsk" Jag gillar din attityd, Britt!

Britt Svanqvist
brittoj Publicerat

@mamma: det är nog sant
@farbror Börje: haha men det är ju det hela resan handlar om. Och det är så lättupptäckt också 😀