Hej Novosibirsk. Love you big time!

torsdag 20 september 2018 Novosibirsk, Novosibirsk, oblast, Ryssland

Anlände himla sent, eller tidigt beror på hur man ser det (00.11). Fick som jag nämnde tidigare, sällskap till hotellet av mina fina tågbuddys.

Hotellet här är ju värsta flashiga ur perspektivet att jag bott på hostel hitills. Alltså älska hostel, så väldigt mkt mer socialt, men nu var det fasen skönt med egen dusch och lyxfrukost. Hurra 😀.

Jag har som mål att hinna med 2 uttalade saker per dag. Mer absolut om det inte är jobbigt, men det är mer bonus då. Så jag gick ut och kollade in staden och bokstavligt talat snubblade in på CCCP-museet. Som är ett av de märkligaste museum jag sett. Fick förklarat för mig att det är en gammal kommunalka. Typ ett kollektiv där det bodde flera familjer. De hade samlat massor med grejor som man fick kolla på. Ex ett fungerande sovjetiskt kylskåp. En fungerande sovjetiskt radio. Sovjetiska damunderkläder, chanel nr 5, sovjetiskt bläckhorn och penna osv. Fantastiskt museum. Och lite konstigt. Och jag lider med dem som bodde på övervåningen de inte var kortast. Jag slog i huvudet på uppvägen så in i helvete. Aj!

Sen kollade jag om nåt monument som var ett stort tåg till någon som var ung och bra på processer när de (tror jag) lagade järnvägen. Kan ha varit efter andra världskriget.

Jag promenerade runt lite till och gick mot en Chokoladnitsa för att dricka te  Bästa teet har de i St P och Moskva. Inte här dock. Fet missräkning.

Sen blev jag muntligt sextrakasserad av ett knäppt sibiriskt 35-årigt fyllo med guldtänder som hette Sergej. Må han i sin fylla irra ut i den novosibiriska gatan och dö i väldiga plågor. Jag blev så sur att jag inte åt upp min lunch och drog. Dåligt drag. Ändade upp i matofas hela dagen.

Hittade en konsert i närheten av hotellet så jag drog dit lite på vinst eller förlust eftersom jag inte hade någon som helst koll på vad det var för band som spelade. Det visade sig vara både vinst och förlust för det var 2 band som spelade.

Det första var bra, typ elektro/pop/lätt rock med mkt fart och en himla karismatisk sångerska och en guppig keybordgubbe.
Band nummer 2 var däremot ingen stor hit. Jag fattade inte alls koncept även om sångerskan ändå sjöng fint. Men det var liksom för svårt och flummigt och som sagt.. inte så bra.

Pratade lite med en snubbe från Vladivostok som var i Novosibirsk på komandirovka (typ beordrad inte hemma kommendering för jobbet). Han bestämde sig för att promenera med till järnvägsstationen med mig och det var ju trevligt med sällskap såklart. Han pratade lite för snabbt bara så jag fattade typ inte hälften av vad han sa 😀. Aja. Han fattade vad jag sa iallafall. Score på det.

Tobbe o Angela och tåget var i fin tid och vi hittade varandra och vi skuttade glatt mot hotellet i Novosibirsknatten. Båda två verkade mkt nöjda med hotellet. Och frukosten är verkligen helt fantastiskt. Sjukt nöjd.

Vi var alla rörande överens om att vi skulle kolla in kvarter som enligt uppgift skulle ha fin arkitektur. Haha det var mkt varierande arkitektur där vi gick. Möjligen kan vi ha gått till fel kvarter. Men iallafall jag var nöjd.
Vi inspekterade även affärerna i undergången över en stor gata. Det är lite kaotiskt. Har nog aldrig tillbringat så lång tid i en undergång tidigare.

Vi passade även på att ta en fikapaus och sitta på uteservering. Det är verkligen jättevarmt här. Lite otippat. Angela funderade lite på varför folk här är varmt klädda trots att det är så varmt ute, men vi kom typ fram till att de nog bara hade gått ut tidigare på dagen och då var det mer åt det kalla hållet.

I nån park som vi passerade bodde en ekorre. Det känns som normalt parkbeteende. Vad som inte var så normalt var att ekorren var helt orädd. Som i att den klättrade upp på en tjej som kollade på den. Då insåg jag att jag inte bara är rädd för kor, ekorrar känns också livsfarliga. Det tyckte inte Angela, som glatt matade ekorren med pinjenötter. Från handen. Själv andades jag i fyrkant och funderade på sprit 100 meter för att sätta mig i säkerhet. Bara så att ni vet: Alla överlevde strapatsen.

Vi gick sedan till mitt mål för dagen. Operahuset som jag passerade på väg till konserten fast i mörkret igår. Och var den tillbakaturen värd eller var den värd. Sjukt fin byggnad och ännu finare park och Lenintorget precis brevid. Det var något slags floristkonst tema i parken, med verk som “blomma i natur”, “vägen som förenar mänskligheten” och “skaparens väg”. Himla fint. Och ett jättemonument över Sovjet sprang vi (och halva Kina) på också. Mycket posande var det. Mest i försök att matcha Lenin och arbetarnas stolta hållning. Gick sådär om jag ska vara ärlig. Men rätt kul att iaktta.

Vi valde att splitta efter det och jag var lite i valet och kvalet på vad jag skulle göra, men jag kom fram till att jag var nyfiken på tunnelbanan. Så jag inhandlade 2 polletter för 20 rubel styck och  drog till en av ändstationerna:Karl Marx-torget. Vandrade runt där nån timme och insöp ändstationskänslan som precis som i Sverige är en lite speciell känsla. Inte lika fancy och uppstyrt. Och här skulle jag vilja påstå att det är lite mera Ryssland.

Till min oerhörda glädje hittade jag en Planeta Sushi så jag slog till på en biznizlunch för 250 rubel. Det är väldigt lite pengar. Tror det är delat med typ 7 eller nåt just nu mot kronan. Det är faktiskt lite galet.

Min upplevelse av Novosibirsk är att det är en ganska stor stad. 3:e största i Ryssland, med 1.5 miljoner invånare. Det är ganska lugnt tempo och även om det är mkt biltrafik så är det absolit inga problem att ta sig runt. Men det är rätt mkt avgaser och det märks framförallt vindstilla dagar när det sticker lite i näsan. Man har lagt ner rätt mycket energi på att både skapa och underhålla grönområden. Det är som i alla städer jag varit i Ryssland ett starkt kulturliv, mycket teater/balett/opera/ konserter att tillgå för väldigt lite pengar. Lätt coolare än vad jag förväntade mig. Och kallt mer än halva året såklart.