Vrider ur det sista ur Novosibirsk och styr kosan mot Omsk.

lördag 22 september 2018 Novosibirsk, Novosibirsk, oblast, Ryssland

Bestämde mig för att gå upp tidigt och fånga den halva dagen som jag ändå hade på plats. Funkade sådär, allt tågresande har gjort att jag stökat till dygnet så jag somnade sent och masade mig upp semitidigt. Men efter ytterligare nice frukost så ramlade jag ut vid 10ish för att kolla in floden Ob, som är världens 7e största flod. Det visade sig att Tobbe hade samma tanke så vi tog en ganska lång promenad med målet att gå över vattnet på en bro och tillbaks på nästa bro.

På vägen så passerade vi först ett höghusområde som kan aspirera till att vara världens mest ocharmiga område och gick på en väldigt märklig trottoar som helt plötsligt tog slut mitt i bilvägen så vi fick sprinta över.

Sen slumpvalde vi väg och ramlade in i världens sötaste bostadsområde som på vanligt ryskt maner hade både hus som håller på att rasa åt valfritt eller alla möjliga  håll och som är målat i väldigt random färger och väldigt nybyggda hus som ser ut som hemma, men ändå borta. Massa fina höstlöv hittade vi också och ungefär lika många hundar som ville skälla på oss. Och att de är ilskna på riktigt kan ni se fotobevis på. Här varre våld och inga visor minsann.

Förvirrande nog så tyckte inte Tobbe att Novosibirsk är lika fantastiskt som jag. Jag undrar om det är jag som är konstig och han som är normal. Jag väljer att tro tvärt om.

När vi sen nådde bro 2 så visade det sig att det var en lite otydlig utmärkt tågbro. Vår målbro var nån timmes promenad till längs floden och det hade vi inte riktigt tid med. Så vi fick vackert vänta in att ett pendeltåg behagade dyka upp, vilket tog typ en halvtimme. Men vi hittade en liten kiosk i närheten som ville ge oss öl så vi var lika glada iallafall. Och i bra tid tillbaks till hotellet och var inte ens lite nära att missa tåget. Perfekt dag.

Sen var det en härlig överraskning att Tobbe och Angela åker inte bara samma vagn som jag utan även slafen under och bredvid. Och hade med ett Yatzi. Och jag kom inte sist. Utan snarare först. Så jag slapp ligga och demosura under ett lakan för att jag kom sist. Härlig känsla.

Den här etappen mellan Novosibirsk och Omsk är den kortaste på resan och tar bara typ 8.5 timmar. Men vi åker ändå sovvagn och kan bädda ner oss. Fantastiskt. Det är för lite sovvagn i Sverige, helt klart.
På lite oklara grunder så böt jag till Tobbes överslaf, och inte mig emot. Älskar överslaf.

Jag fick ett ryskt sim-kort av en av mina tågbuddies på förra resan, men just tågmässigt så gör det inte så mkt skillnad. Mottagningen funkar nästan ändå bara på stationerna. Men det är NICE överallt annars såklart.

Jag är oerhört spänd på Omsk, som enligt uppgift är en ganska tung industristad. Första gången jag hörde talas om Omsk var i 4:an när vår onsdagslärare läste högt för oss ur “Tsarens kurir”, när den där kuriren kuskade runt på vägarna mellan Omsk och Tomsk. Fastnade hos mig iallafall. Jag råkar också tycka att det är spännande med industristäder. Hade jag haft mer tid hade jag lätt åkt inom Tomsk för en titt också, men det får bli en annan gång.

Kommentarer
Postat av Roza

Det är en väldans häftig resa Britt! Spännande att läsa om varje resavsnitt! Sköt om dig käraste vän.
Kramar från Curt och Roza

Britt Svanqvist
brittoj Publicerat

Åh vad roligt att ni tycker om det. Jag har verkligen en helt fantastisk resa 🙂.
Stor kram