De många intryckens dag

lördag 29 september 2018 Istanbul, Turkiet

Uppe 08:00. Frukost på hotellet. Hyfsad men inte mer. Drog till Blå Moskén. En av oss blev inte imponerad denna andra gången heller. Hyfsad "kåk" ändå men där alla kvinnor går runt som påskkärringar och så luktar det duktigt med tåbira då alla går barfota på heltäckningsmatta från tidigt långt bak i tiden.....
Direkt till Hagia Sofia. Grymt imponerande byggnad med tanke på att den byggdes för 1500 år sedan.
Efter en kopp turkiskt kaffe för en av oss och färskpressad juice för en annan så tog vi en titt på Basillica Cistern. Också ca 1500 år gammal.
Lite stissiga är nog turkarna i alla fall. Det kryllar av poliser med skyddsvästar och skarpladdade k-pistar. Plus en del militärer med pansarfordon.
Lunch på en turistfälla......
Efteråt körde vi Grand Bazaar. Ca 4000 butiker i ett enda jytter. Efter 30 minuter såg alla lika ut för en av oss....
Promenad ner till Kryddbazaren och därefter en koll på fiskarna på Galatabron. De fick mest småfisk.
Middag på "hemmaplan" på intetsägande restaurang men med fantastisk utsikt över Bosporen.