Vandring och avkoppling

måndag 8 oktober 2018 Chania, Kreta, Grekland

I går reste vi till Kolimbari, där Bittan och Margareta vandrade uppe i bergen. En tur som skulle vara 12 km, men blev över 20 på grund av bristande utmärkning, hinder i naturen och svårtolkad karta. Utmattade men glada kom de tillbaka ner till byn. Där hade Owe och jag tillbringat tiden med att vandra utmed stranden och studera folklivet. Över var sin kopp kaffe kunde vi bland annat studera hur tre killar fixade sina sub-brädor och omsorgsfullt packa väskor på dem. Det tog nog närmare två timmar innan de paddlade iväg i god fart och försvann ut på havet. Vi kunde också se hur några fiskare ordnade sina nät, en omständig procedur som var i gång när vi kom och fortfarande höll på när vi åkte, 4-5 timmar senare.

I dag tog vi vägen upp i bergen, släppte av Bittan och Margareta på toppen så att de kunde vandra genom Imbros-ravinen ner till havet på öns södra sida. En härlig vandring i ett mäktigt landskap genom en slingrande, djup ravin.
Owe och jag åkte ner till den pittoreska byn Hora Sfakion där vi huvudsakligen studerade folk- och båtliv från en servering vid stranden. Vi åt jättelik bit med äppelpaj och donut i megaformat. En skön och avkopplande stund för två pensionärer.
Vi hämtade upp två trötta men mycket förtjusta flickor och åkte sedan tillbaka till Chania och handlade middagsmat på vägen.

Det blir dåligt med bilder för uppkopplingen är mycket långsam. Ska se om det går bättre senare.
Christer

Christer
Senast aktiv - från Ingarö, Stockholms län, Sverige
Kommentarer
Postat av Urban

Låter som underbara dagar!

Postat av Mirjam Kjellén

Livet leker! Vad härligt allt låter!