9 oktober: Spa, vandring och besök i by!

tisdag 9 oktober 2018

På tisdagmorgonen satte jag och Vilma klockan för vara på plats på vårdcentralen när de öppnade kl 8 (behövde göras eftersom vi är  nattsuddare när vi är själva). Vilma mådde nu ytterligare bättre idag, till min stora glädje! Hon hade sovit gott, hade mindre ont i örat, rodnaden vid örat hade bleknat betydligt och hon hade fått tillbaka sin aptit.
Efter en kort biltur i regnet var vi på plats på vårdcentralen precis klockan 8 och fick bokat en tid en dryg timma senare, vilket var toppen. Vi åkte därför hem och åt frukost för att lite senare igen åka  tillbaka för Vilmas besök. Vi träffade en trevlig och bra läkare Rachel som konstaterade att det fortfarande var rött i örat och skrev ut mer antibiotika för att förlänga behandlingen.
När vi kom hem packade jag upp från Fijiresan, medan Vilma tog det lugnt. Efter det åkte vi för att äta lunch på restaurangen ”the grille” vid museet ”the transport world”. All inredning hade anknytning till bilar, bensinstationer eller retrostil från 50-60-talet, vilket var häftigt! Det var ett populärt ställe, men vi hittade ett ledigt bord som passade oss. Vi åt båda mat med rödbetor, vilket var gott. På vägen hem köpte vi en varsin ansiktsmask för att göra lite spa därhemma.
När vi kom hem lyxade vi med fruktsallad, glass och grädde. Efter det tog vi på oss en varsin svartfärgad ansiktsmask, som skulle rengöra porerna, som det så fint hette. Det gjorde troligen ingen skillnad, men var lite kul i alla fall. Vi var glada att ingen ringde på dörren precis då, eftersom vi såg väldigt roliga ut och troligen hade skrämt dem...
På em klarnade vädret upp och vinden mojnade. Jag tränade därför en liten stund utomhus och sedan åt vi kvällsmat tillsammans, innan vi tittade på en film, som Vilma hade rekommenderat, vilken var jättebra. Efter det var det tid att sova och vi somnade på direkten...
Per berättade att han, Ellen och Ludvig på förmiddagen hade vandrat upp för ett berg där de bodde. De hade fått en fin utsikt ut över ön och havet. De hade sedan blivit serverade en god lunch vid ett bord intill stranden.
På em hade de gjort besök i en by med ca 300 invånare, tillsammans med en guide. Det fanns ca 900 personer på hela ön, vilket var uppdelat på 3 byar.  I byn som de besökte fanns hela 3 (!) kyrkor; en metodistkyrka, en katolsk kyrka och en frikyrka, vilket måste ha inneburit att de flesta gick i kyrkan... De träffade bla bybor som dansade för dem och de fick också prova att dansa tillsammans med dem, vilket var kul! De besökte även en skola där barnen sjöng för dem, vilka var duktiga och roliga att lyssna på! Efter åt de en god middag på hotellet.