10 oktober: Dag i Dunedin, paddlingstävling!

onsdag 10 oktober 2018

På onsdagen öste regnet ned i Invercargill, det blåste och kändes som en riktig höstdag. Vädret inbjöd därför inte till att vara utomhus någon längre stund. Vilma var så pigg att hon istället föreslog att vi skulle åka till staden Dunedin, ca 2,5 timmar österut, för att gå på stan’. Det skulle ju bli mest bilkörande och vi kunde ju ta paus och sitta ned så mycket vi önskade, när vi var där, så vi bestämde oss för att åka.
Efter ca 2,5 timmars bilfärd i regn var vi framme. Det var så mysigt att ha gott om tid att sitta och prata! Vi började med att äta en enkel lunch inne på en galleria. Efter det gick vi först en sväng inne på gallerian och sedan ute på stan’. Det regnade fortfarande när vi kom ut. Vi besökte där en lite lyxigare souvenirbutik med saker från Nya Zeeland för att om möjligt hitta ett minne till Ellen och Ludvig att få i födelsedagspresent om några veckor. Vi hittade några små saker... Efter det korsade vi gatan och gick in i en affär som sålde fårskinn från Nya Zeeland i alla naturliga och onaturliga färger man kan tänka sig. Vi köpte ett litet vitt fårskinn att ha som minne, (vilket var fantastiskt mjukt och lent, )eftersom fåren som vi ser överallt här, mycket symboliserar Nya Zeeland för oss. Efter det gick vi tillbaka till gallerian för att ta en fika... Efter en varsin våffla och en kaffe till mig, tog vi en sista promenad och åkte sedan hem mot Invercargill igen. Vilma somnade en stund på vägen, medan jag kände mig förvånansvärt pigg, som väl var.
Väl hemma åt vi kvällsmat och myste sedan framför en film tillsammans. Det kändes så lyxigt att få så mycket tid med äldsta dottern (, som annars numera kan vara en upptagen tjej, med mer tid för kompisarna...)! Det tog som vanligt tid för oss att komma i säng på kvällen, eftersom det är den tid då vi nästan känner oss som piggast... Vi somnade sedan tillsammans i Pers och min dubbelsäng, vilket var mysigt!
Per berättade att han under förmiddagen hade deltagit i en kanottävling.  Ellen och Ludvig hade intresserat tittat på, men hade inte själva deltagit, eftersom det framför allt var vuxna som var med, vilka tog i så hårt de kunde! Per bildade lag med andra från Europa. Ett annat lag hade deltagare från Nya Zeeland etc. Det blev en spännande tävling och Pers lag vann, vilket var kul!
Innan de åkte vidare på em sjöng personalen en avskedssång för dem, vilket var häftigt! De åkte sedan vidare med båt till ett ny resort på ön Treasure Island, som låg bara en timme från huvudön. Den stora båten stannade inte på ön, så de fick hämtas upp av en ytterligare båt innan de var framme... När de kom fram blev de välkomnade med en välkomstsång av personalen, vilket var häftigt!
Platsen var lite enklare än förra stället, men ändå bra. Det ingick inte några måltider här, men kunde förstås köpas.  En fördel var att de kunde börja få användning för all den mat de burit med sig... Det var betydligt mer turister på denna ön än förra bla pga att man kunde åka ut på dagstur från huvudön. Det var därför även mer barer och aktiviteter som minigolf och tennis etc som en del turister föredrar...