Hektiskt dag.

måndag 8 oktober 2018 Tambopata, Puerto Maldonado, Madre de Dios, Peru

Idag hände mycket, 3 olika expeditioner och en egen. Först till ett gömställe för att kolla in makau (små gröna papegojor) som äter lera för att natrularisera magen. Men det var regn i luften så tyvärr fick vi inte se när hundratals kommer till sandbanken. Första misslyckandet, men djur är djur.
sen en lång tur i djungeln till ett 48 meter högt torn, så vi kom upp över trädkronorna. Såg och lärde oss mycket om djungeln med. På vägen hem såg vi (Gerd, Måns, jag o Håkan) apor ”saddelback tamarin”, snatteränderna var nig hemma då.
Efter lunch trotsade vi vår guide Eli med att gå en egen tur i djungeln. Hon hade sagt blankt nej till Håkan innan, men nu var vi klara alla fyra och lovade att vara tillbaka om två timmar. Såg svarta spindelapor och admarillo (bältdjur) och fåglar. Och hon var nöjd när vi kom exakt 2 timmar senare.
Efter middag var det kajman jakt, inga riktigt stora såg vi den största ca 1 1/2 m.  Glömde berätta att igår såg vi även sengångare nära lodgen uppe i ett träd.
så var det åter igen dags för dusch och packning. 05:30 lämnar vi lodgen för en lång resdag (18 timmar totalt) till Cusco.

Ulla Lavin
Senast aktiv - från Laholm, Hallands län, Sverige