10 oktober - onsdag

onsdag 10 oktober 2018 Dunbar, West Virginia, USA

Det började så bra. Vaknade hyfsat utvilade. Solen sken och vi packade noggrant ihop våra pinaler efter frukost. Kom iväg redan 8.30 och var snart ute ur staden efter en bit på motorväg och sedan på backroads, som ibland är tvåfiliga men oftast ganska smala och i detta område väldigt kurviga. Jag hade kört i nästan två timmar då jag plötsligt kom på att jag hade glömt min telefon, som jag lagt på laddning i en fåtölj. Detta var inte roligt och Eric blev inte såå glad………
Vi ringer till motellet och kollar att telefonen finns där, sa jag. Men våra Sverigetelefoner har inget abonnemang här och vi har inte hunnit skaffa amerikanskt telefonkort.  Så det gick inte. Vi vände och började resan tillbaka men jag sa till Eric att vid första mack stannar jag och lånar en telefon. Det var ganska tryckt stämning i bilen vill jag påstå.
Vi var ju ute på vischan och det vimlar inte av mackar. Dock dök det upp en och där stod dessutom en polisbil och jag var snabbt ute ur bilen och knackade sheriffen (från staden Raccoon) på axeln. We are in trouble, fick jag fram och så förklarade vi situationen och fick låna hans telefon. Jodå, städerskan hade tagit hand om telefonen!! Vi tackade polismannen och vände tillbaka (på nya vägar) och hämtade telefonen. Låter enkelt men det gjorde ju att många timmar redan var förbrukade… Vi tog nu en ny väg söderut som tog oss in till staden Calcutta i Ohio och över en gammal bro in i West Virginia. Vi följde Ohiofloden i många, många mil på West Virginiasidan. Kolossala kolkraftverk kantade floden, många övergivna  men en del faktiskt i bruk.
Naturen  under våra första två dagar i staterna New York och Pennsylvania var  väldigt vacker med höga berg och djupa dalar och en bebyggelse som vittnade om att här bor relativt välbärgade människor, som är måna om att sköta sina trädgårdar. Husen i West Virginia har inte alls den standarden, men naturen är fortfarande mycket vacker. Intressant att när man åker så här långt se dessa skillnader.
En annan reflektion. Donald Trumps ordspråk ”Make America great again” har vi sett bevis på. I varenda liten kommun likaväl som på de stora motorvägarna pågår förbättringar av asfalt, vägräcken, broar mm. Väldigt välbehövligt förstås.
Solen sken när vi startade på morgonen och temperaturen nådde även idag 29 grader, men fram på eftermiddagen blev det mulet och vi hörde på radion att det skulle bli mycket regn. Vi bestämde oss för att ta en snabbare väg och till Erics ”förtvivlan” hoppa över två counties. Regnet övergick till skyfall så vi knappt såg bilarna framför oss och vi var glada att vi inte åkt upp i bergen på de smala vägarna och vi var framme i Dunbar (en förort till huvudstaden Charleston) redan 17.30.
Ikväll köpte vi en läcker grillad kyckling som vi avnjöt på rummet med coleslaw och cheese nachos – mums!

Eric Lund
Senast aktiv - från Karlsborg, Västra Götalands län, Sverige
Kommentarer
Postat av Siv

Oj vilken dag, spännande och fantastisk reseskildring.
Här har vi brittsommar med + 20 och sol.

Postat av Kjell Nerlich

Otroligt spännande reseskildring Brita. Sivs syster med dotter Karin kommer på lördag. Vi har strålande väder som fortsätter över helgen
Kör försiktigt och kolla att ni har allt när ni startar nästa morgon

Eric Lund
sm0jsm Publicerat

Tack för kommentarerna. Ja, jag lovar att kolla extra noga. Vi skall ha säkerhetsgenomgång innan vi lämnar rummet.....
Kl är 8.00 och vi skall ge oss iväg snart. Det regnar ganska mycket idag också. Härligt att ni har sol och värme. vi hörs.

Postat av Hasse/CVX

Det är inte utan att man är lite avundsjuk,,,,,,,Men hoppas Ni har det trevligt.
En gammal mobil-telefon är ju ganska oviktig.Keep safe och NJUT båda,,,,,
Synd att Du inte kan bidraga till iaf ett nytt county för mig,,,,,,,,73 Hasse/CVX