Mer äventyr

fredag 12 oktober 2018 Wayanad, Kerala, Indien

Tyvärr spelar wifi oss en del spratt, verkar mestadels vara heldött. Foton kommer förhoppningsvis senare då det är problem att få in dem.
Igår den 10::e oktober klockan 09 lämnade vi hotellet i Kannur för att ta oss till en resort i Wayanad. På vägen skulle vi till en djurpark på jeepsafari. Tyvärr är vägarna mycket illa åtgångna efter tidigare regn och översvämmningar. När vi kom fram tyckte vi att det var rätt sent för safari. Den skulle ta ca 3 1/2 timma på ännu skumpigare vägar än vi redan åkt på och resan till den nya resorten skulle ta ca 3 timmar. Dessutom får man inte köra bil i detta området när det är mörkt på grund av bl a elefanter och andra vilda djur. Vi avstod därför safarin för att åka direkt till resorten. Skulle förstås inte vara dumt med ett toabesök innan denna etapp påbörjades. Lättare sagt än gjort. Tog sin lilla tid och efter en del telefonsamtal från chauffören, vet inte till vem, öppnades grindarna in till parkofficeren. Efter avklarade toabesök fortsatte resan. Inne i byn fick chauffören tips om en genväg men ordspråket genvägar äro senvägar visade sig stämma. Vi passerade utan problem en liten bro eller spång över ett mindre vattendrag där vattnet forsade över bron. Vid nästa passage gick det inte lika bra. När vi kommit nästan ända över blev det tvärstopp och brakade till. Vi hade kört ned och fastnat i en stor grop. Chauffören försökte febrilt gunga loss bilen. En familj på stranden gjorde oss uppmärksamma på att bilen tog in vatten. När vi kollade plaskade det om fötterna. Familjen kom till undsättning och med deras och  hjälp kom vi ut bilen. Vadandes till knäna i vatten tog vi oss över och upp på torr mark. Djungeltelegrafen gick snabbt och strax kom folk från byn rusande. Chauffören ringde parkofficeren som i sin tur ringde polisen. Vi fick senare berättat för oss att det var tvunget. Som turister är det väldigt viktigt att vi inte kommer till skada. Om det hade hänt oss något kunde chauffören ha fått upp till 5 års fängelse. Klart att han var skärrad över det som hänt. Mer och mer folk kom till platsen. De försökte lyfta bilen men det gick inte. Själva kollade vi på bärgningsarbetet från landbacken. Vi pratade med familjen som varit nere vid vattendraget. Blev inbjudna att vänta i deras hus, kunde få lunch och även sova över hos dem om bärgningen drog ut på tiden. Vi ville avvakta en stund. De berättade att tidigare hade en bil vält på samma plats och bilen hade hamnat i vattnet. De hade fått hjälpa till att få ut och upp människorna. Efter en stund kom mjölkbilen. Efter några försök lyckades den dra loss bilen. Efter en kort ytlig besiktning kunde resan fortsätta. Vi skulle upp i bergen. Ni kanske har hört om höga berg och djupa dalar. Här var det verkligen det. Inga skyddsräcken och skumpiga vägar efter regnet. Jag vet i vart fall några personer som säkert hade nekat denna resa. Vi kom slutligen helskinnade fram till slutdestinationen där vägarna nu mer liknar kostigar. Lite pommes frites och ett glas varm öl, som slumpar med i bagaget hela dagen, fick bli en sen lunch. Kl 20 var det dags för middag. Vet inte hur många rätter som serverades men maten hade i vart fall räckt till 10 personer. Det är bara vi 3 som bor på resorten som ligger långt från all ära och redlighet. Det är en ekologisk resort och allt som serveras här är odlat på plats. Det finns ingen meny utan det som serveras är vad som är tillgängligt för dagen. Imorgon blir det en helt annan meny men de ska på vår begäran inte laga så stora portioner. Efter maten var det god natt.

Familjen Bergén
Senast aktiv - från Göteborg, Västra Götalands län, Sverige
Kommentarer
Postat av Eva-Britt Bengtsson

Ja, ni är verkligen på ett riktigt äventyr. Hoppas det blit lite lugnare sista veckan.