Tågtips å sightseeing ! 🚞🚕🕍

fredag 12 oktober 2018 Fort Kochi, Kochi, Kerala, Indien

När man åker tåg i Indien kan man fråga någon vilken station man ska åka ifrån om det finns mer än en tågstation för ibland går de snabbaste tågen bara från den ena. Sen åker man dit och säger till i biljettluckan vart man ska åka och vilken klass du vill ha. Enklaste är 2 ac eller 2 utan ac för de tågen går nästan hela tiden. Man får en liten lapp i luckan att fylla i så ha pass och penna redo. När du fyllt i och får biljetten står där ett 5 siffrigt nummer och det är själva tågnumret som visas på displayer och ibland på whiteboards. Det finns alltid en öppen bemannad informationslucka 24/7 😊 Mitt tips när det gäller att åka tåg långt är att gå upp tidigt och äta en enkel frukost och dricka MASSA Te, juice och vatten. Låt kroppen smälta det lite grann. Gå på toa några gånger innan du stiger på tåget. Sov så mycket du bara kan i början av resan och drick och ät i slutet för då slipper du använda tågets "håligolvet-toaletter" och du lämnar aldrig bagaget utan tillsyn. Använd väskan som huvudkudde och är du tjej och reser ensam och det kommer en man och sätter sig bredvid kan du bara säga "flytta på dig dig jag är gift" På de flesta tåg finns en kvinnovagn sist av alla vagnar men att sitta i den själv mitt i natten kändes mer otryggt. Ha ett indiskt pre paid telefonkort med dig till Indien, ett Airtel. Det kan vara svårt att fixa på plats. På det sättet vet du när du ska stiga av tåget med hjälp av Google Maps och du kan visa taxichaufförerna vägen till ditt hotell eller nån plats du gogglat på. Du kan använda vanliga laddnings adapter till dina saker här och ha alltid din batteribank laddad. Här i Fort Kochi bor jag på Hebron inn hos en jättefin familj i ett trevligt hus. Min tuktuk chaufför
heter Rafick och kör gärna runt och guidar dej till bra pris. Hans nr 9544176217. Det finns en trevlig judisk marknad här i Fort Kochi och Vasco dagamas grav är här. Besökte fortets tvätteri med och fotade Ghandis statyhuvud ! 🙄 Monsunen orsakade översvämningar och flera dödsfall här för några veckor sen så det pågår lite upprensning på stränderna bl.a. ☺️☀️ Kyckling thali är en rätt med massa rätter och är billig och god å den måste man prova 😋

Frida Breideby
Senast aktiv - från Fort Kochi, Kochi, Kerala, Indien