11 oktober: Strandpromenad och mata sköldpaddor!

torsdag 11 oktober 2018

På torsdagsmorgonen vaknade vi till en klarblå himmel i Invercargill, vilket var härligt! Det var även första dagen då Vilma inte hade ont i sitt öra, vilket kändes underbart! Efter att ha tagit en lugn förmiddag åkte vi ut till Oreti Beach för att ta en promenad längst stranden. Det hade kommit några moln, men det var skönt att komma ut och underbart att se och höra havet.
Efter det tog vi bilen till ”the Batch café” för att ta en lätt lunch, eftersom jag hade fått presentkort där i födelsedagspresent. Det är ett mysigt ställe och som ofta vid lunchtid, var det fullt med folk när vi kom, men vi lyckades få en trevlig plats med två sköna fåtöljer intill ett bord vid fönstret. Vi köpte en varsin varm wrap med kyckling resp svamp, halloumi etc, vilket smakade jättegott. Det var så mysigt att bara ha tid för att sitta ned och prata med sin stora tjej! Jag började mer och mer tacksam för dessa extra dagar som jag fick med henne.
När vi kom hem lärde Vilma mig en bollek, som de även brukar göra i skolan, vilken var kul.
Lite senare tog vi en promenad i parken i det fina, men nu lite svalare, vädret. Det märktes tydligt att vi här nyligen flyttat fram klockan och att det börjar gå mot ljusare tid här, eftersom det nu var ljust trots att klockan närmade sig 19...
När vi kom hem åt vi kvällsmat och sedan kurade vi in oss i soffan och tittade på filmen ”skönheten och odjuret” tillsammans, vilket var mysigt!
Efter det var det hög tid för oss att sova...
Per, Ellen och Ludvig mötte ytterligare en solig morgon på ön Treasure Island, Fiji. När vi ringde dem kl 9 på morgonen, hade de redan hunnit med att spela minigolf. Senare på em berättade de att de efter minigolfen hade fått mata inhägnade sköldpaddor och fiskar, vilket hade varit kul. Utanför sin bungalow hade de även sett stora gröna papegojor med flera färger på huvudet, som åt cocosnötter på en gren. Efter det hade de snorklat två gånger, vilket hade varit härligt i det klara vattnet. De hade sett flera fina fiskar och det hade känts som att titta in i ett akvarium!