Torsdag 11 oktober

fredag 12 oktober 2018 Florence, Kentucky, USA

Regnet bara öste ned när vi startade dagens resa från Dunbar, West Virginia. Vi åkte på väldigt kurviga små vägar nere i dalarna med berg på båda sidor där molnen hängde nedanför trädtopparna. Det kraftiga regnet hade orsakat mycket vattensamlingar utefter vägen. Nu var vi i riktiga rostbältet bland kolgruvor. Många av husen vi passerade var fallfärdiga och runt husen var det riktiga skrotupplag. Här kan väl ingen bo, tänkte vi men det lyste inne i husen… Undrar hur det ser ut inomhus?
Vi råkade ta Highway 10 South i stället för North vid ett tillfälle så det blev c:a fyra mil extra (Erics kommentar….).
Vi körde nu mot nordväst och kom upp på litet större vägar. Vi närmade oss Kentucky men kom väldigt nära Ohio. Vi skulle inte in i Ohio men Albena (vår GPS) ”lurade” oss så vi åkte över Ohiofloden utan förvarning.
Jag började min körning kl 12 efter vi hade tagit en liten kaffepaus i South Point (OH) och kollat in hur vi skulle köra. Vi körde in i Kentucky vid Ashland över en ny bro. Vädret var plötsligt mycket bättre och solen började titta fram. Nu var det också ett helt annat landskap än i West Virginia. Mera som i Pennsylvania. Uppför höga berg och ned igen med en fantastisk utsikt. Mycket skog som snart övergick till öppna landskap med majsodlingar, kossor och i de gråa ladorna, som ligger utslängda på fälten, hängde tobaken på tork. Vi kom också in på mycket smala, kurviga vägar. Det var några counties som även här skulle bockas av.  Albena ville ibland leda in oss på väldigt smala vägar. Jag vägrade och efter att ha avvisat henne två gånger hade hon ett annat alternativ där vägen var lite bredare. Bra ressällskap.
Efter att jag kört i fyra timmar tog Eric vid igen och nu närmade vi oss Cincinnati (Ohio) men dit skulle vi inte (där var vi 2012) så vi tog in på ett motell i Florence (KY). Handlade mat. Här måste man ta bilen, ut i rusningstrafiken och till jättestora Malls. Det blev i alla fall många steg inne i butiken innan vi fått ihop det lilla vi ville ha. De flesta har överfulla vagnar, ibland två…. Så det gäller att ställa sig i rätt kö. Ibland är folk snälla och låter oss gå före.
Ännu har vi inte öppnat kortlekarna. Eric har ju lite arbete med att förbereda nästa dag och så kolla i radiolistorna. Vi har dock följt orkanen Michaels härjningar i Florida och Georgia. Det är nu en tropical storm som passerar den stat där vi är just nu.
Nu fortsätter vi mot södra Indiana och Illinois, där vi antagligen sover ikväll.

Eric Lund
Senast aktiv - från Karlsborg, Västra Götalands län, Sverige
Kommentarer
Postat av Anna Larsson

Tack för härliga uppdateringar på eran resa. Perfekt att läsa i kön in till Gekås i Ullared ❤

Eric Lund
sm0jsm Publicerat

Hej Anna! Du skulle trivas i de jättestora handelscentrumen som finns här i USA, som t.ex. Sawgrass Mills i Florida med över 350 affärer - eller King of Prussia i Pennsylvania med över 450 olika affärer...