Magiskt

torsdag 11 oktober 2018 Aguas Calientes, Peru

Där alla hotell och restauranger ligger är nere i en dal och massor med höga berg runt om. Detta är uppbyggt enbart för turism för Machu Picchu, ligger på ca. 2000 m höjd. När man kollar upp på en bergsvägg fattar man inte hur det ska gå att åka upp med buss dit. 20-30 bussar går skytteltrafik varje dag, nu i dagarna är ca. 3000 st som vill upp dit och vid hög säsong ca 5000. Man blir bara imponerad att dom kunnat bygga dessa serpentinvägar på bergsväggarna med mötesplatser ibland. Först gick vi till Inka Bridge, en helt otrolig bro. Stup kilometer ner på ena sidan och och lika högt på andra sidan upp. Vid en liten spricka har dom satt över 2-3 brädor att gå över. Sen fortsatt men uthuggna trappsteg vidare upp på bergsväggen. Leden användes till andra små byar. Sedan gick vi runt i 3-4 timmar och var helt fascinerad av detta byggnadsverk och vyerna. Det går inte att beskriva denna otroliga känsla att sitta på denna magiska plats. Vi hade 5 st tuffingar med oss som gick uppför det ena berget, tufft men värt det sa dom.
Väl nere vid våran gemensamma middag hade vi mycket att avhandla. Jag testade grillad alpacka idag. Nu väntar en tåg och bussresa tillbaka till Cusco.

Ulla Lavin
Senast aktiv - från Laholm, Hallands län, Sverige