Stavros. Vassa klippor vid kusten
Stavros. Vassa klippor vid kusten

Tröttsamt och antikt

lördag 13 oktober 2018 Chania, Kreta, Grekland

I går åkte vi till Stavros, inte så långt norrut, där filmen om Zorba spelades in. Vi gick utmed en strand som ömsom bestod av sand och ömsom av mycket vassa kalkstensklippor. Inget för badare eller skeppsbrutna att hamna i.
Vi fortsatte till Aptera, en bosättning anlagd under 17:e århundratet f Kr. Huvuddelen av det man kan se i dag är dock från romartiden, första århundradet e Kr. Spännande konstruktioner i sten som amfiteater och stora badanläggningar.

I dag var det dags för vandring för Bittan och Margareta. Victamus-ravinen var utmaningen. Enl guidboken skulle det inte vara några problem, bara 6 km gång, men tidsangivelsen, 3 tim, verkade onödig. Det visade sig vara värre än så!  Oländig terräng med stora stenblock och stup att glida utför på ändan var vad flickorna fick uppleva. Efter ca 5 timmar kom två trötta men glada tjejer till Stylos, där Owe och jag väntade. En rejäl men sen luch satt fint!
Christer

Christer
Senast aktiv - från Muskat, Oman
Kommentarer
Postat av Camilla

Vilken träning de får tjejerna 🙂. Tur att det finns supporters på plats! Så mkt ni får se! Ha det gott!