Oväder i Kerala

tisdag 16 oktober 2018 Alappuzha, Kerala, Indien

I går morse den 15 oktober sken solen och det var mycket värme uppe i bergen i Ooty i Tamil Nadu. Tyvärr skulle vi lämna för att på nytt åka till Kerala, denna gång till en resort i Vellinezhi. Där ska vi bo en natt hos en familj. Vi lämnade efter lite strul med utcheckning och jeepresan fram till bilen ca kl 10.30. Bra försenade kom vi på grund av de dåliga vägarna fram sent på eftermiddagen. Hade även ett kraftigt regnväder på vägen. Familjen väntade med en sen lunch vid 17-tiden. Fick ett rum i en byggnad en bit ifrån huset. Klockan 20 var det dags för att se förberedelserna för den traditionella kathakalidansen. Vi slapp som tur var att se dansen för med allt är det då väldigt långrandigt. Vi har sett detta ett antal gånger tidigare. Härefter var det middag i familjens kök. Lite väl kryddad mat för mig men Shahana och Eskil gillar det. Blev körda tillbaka till huset och somnade rätt snart.
På morgonen den 16 oktober var det frukost hos familjen och vi lämnade denna mycket gästvänliga familj för att fortsätta till Alleppey. Fortsatt dåliga vägar och längre restid. Efter en sen lunch var det meningen att vi skulle till ett stort vattenfall men vädret satte på nytt käppar i hjulet. Ett fruktansvärt åskoväder brakade loss. Det small överallt runt oss. Personalen ville inte att vi skulle gå ut till matsalen varken till lunch eller middag för det var snorhalt ute på marmortrapporna. De bjöd istället på rumsservice för det får ju absolut inte hända oss något. Hotellet är fräsch och fint.Ovädret fortsatte en bra bit in på kvällen. Var synd att vi inte kunde gå ut i den fina trädgården. När vi vaknade på morgonen den 17 oktober var ovädret över. Vi fick berättat för oss att blixten slagit ner och dragit med sig stora stenblock från bergen. Shahana och Eskil gick kl 06.30 ut på en tidig morgonpromenad i omgivningen tillsammans med personal från hotellet. Det ska bli a finnas vilda elefanter i området men som tur var träffade de inte på någon. De kom blöta tillbaka, de hade vadat över en flod över hala stenar. Efter frukost styrde vi kosan ut mot kusten till en resort i Mararikulam. Det blir sista anhalten på resan. Det ska vara en relativt oupptäckt strand vid Arabiska havet. På vägen åkte vi först till det vattenfall vi skulle ha varit vid igår. Vi åkte vidare till ett av Indiens största shoppingcenter som ligger i Cochin. Väldigt stort och mycket sorl. Kunde inte prata med varandra på grund av ałla ljud. Det är etteställe för rika indier. Nordstan i Göteborg är i jämförelse mycket lugnt. Prövade lunch på Burger King men inget att hoppa högt för. Fick
Inte köpt någonting, gick inte att koncentrera sig. Åkte istället till en marknad vid fiskhamnen (var där 2009) och här blev det lite små inköp. Åkte sedan ut till resorten. Var mörkt när vi kom men vi hörde skvalpet från vågorna.  Får utforska området i morgon. Ska stanna här 3 nätter innan vi styr kosan hemåt. Skulle egentligen ut med husbåt på Back Waters imorgon men har nu fått reda på att det är strejk i hela Kerala imorgon så båtturen får anstå till i övermorgon. Nu är rapporten slut för denna gången. Fortsättning följer.

Familjen Bergén
Senast aktiv - från Göteborg, Västra Götalands län, Sverige